I utgångsläget väntas Northland resources malmtransporter från gruvområdet till Svappavaara följa befintliga landsvägarna 99, 395, E45 och E10.
Färdvägen ska tåla fordonsekipage på 60 tons totalvikt. Fast i fallet Northland resources handlar det om ett osedvanligt stort flöde.
??Vägen är inte byggd för den trafikintensiteten, säger Magnus Sundling, projektledare vid Trafikverket för malmtransporterna på väg och järnväg.
Järnväg
Utredning av förutsättningarna pågår. Det behövs vägförstärkningar åtminstone på delar av den 150 km långa färdvägen, bedömer Magnus Sundling. Vidare studeras behovet av breddning, rätade kurvor och åtgärder på uppförsbackar.
Som en andra del studeras nybyggen på väg och även att dra ny järnväg från gruvområdet till järnvägen i Svappavaara.
Grunden i infrastruktur är att staten, Trafikverket, betalar. Huruvida Northland resources tvingas betala ger inte Magnus Nilsson svar på. Till bilden hör att regeringen tidigare lovade satsa pengar på järnvägsprojektet som inte blev av, det som berörde Kemi. Malmen ska emellertid skickas i andra riktningen, mot Narvik.
Åkerinäringen svarar för transportlösningen. Northland resources har ansökt om tillstånd för ekipage på upp till 170 ton. Tidigare signaler gav sken av att det omöjligt går igenom. Så svarar inte Magnus Sundling.
??Det är väldigt högt, säger han. Svar lämnas när allt är klarlagt.
Fördela rätt
Högt tonnage är inte identiskt med belastning. Hur hårt trycket mot vägen blir beror också på hur last fördelas och hur ekipaget är byggt. Axlar och andra tekniska lösningar har betydelse.
Till bilden hör också hur ofta bilarna ska gå. Mer last på varje ekipage innebär färre bilar. Det har betydelse inför olycksrisken.
Northland resources för ett rimlighetsresonemang. Utgångsläget är alltså godkända 60 tons totalvik på fordonen. Samtidigt driver skogsnäringen försök med förlängda timmerekipage på 90 ton och Boliden har haft tyngre trafik än så. Fick dem tillstånd bör vi få det, resonerar Northland och tror på fordonsekipage på åtminstone 104 ton.
??Vi genomför ett arbete med Northland om vad olika alternativ innebär och tittar på bärighet, driftskostnad och trafiksäkerhet, säger Magnus Sundling.
Vägen måste rustas
Oavsett hur tunga lastbilsekipagen tillåts vara står en sak klar.??Det krävs åtgärder på vägen, säger Magnus Sundling, Trafikverket.
Vägarna är gruvprojektets akilleshäl.
Foto: Roland S Lundström
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!