Under sin lÄnga karriÀr har han bland annat arbetat som partner och creative director pÄ den digitala byrÄn In The Cold, startat och drivit skivbutik och jobbat som marknadschef pÄ Stockholm records med artistlanseringar. PÄ skivbolaget var han marknadsansvarig för exempelvis popgruppen A-teens. Sammanlagt har Niklas Berg startat omkring nio olika byrÄer inom kommunikation. I december grundade han byrÄn Tailorbird tillsammans med Malin Hollström, med fokus pÄ företags och affÀrsidéers helhet.
Vad Àr du mest stolt över karriÀrmÀssigt?
â Alla mĂ€nniskor som jag fĂ„tt Ă€ran att anstĂ€lla genom Ă„ren. Det Ă€r över hundra personer i olika verksamheter som jag dragit igĂ„ng, och som nu sitter pĂ„ olika positioner runt om i landet. Jag Ă€r stolt över att fĂ„ vara en del av deras resa. Jag ser ocksĂ„ fram emot att hjĂ€lpa andra företag att vĂ€xa. Det kĂ€nner jag mig stolt över. Skulle jag inte fĂ„ betalt för det sĂ„ skulle jag Ă€ndĂ„ göra det om jag hade möjlighet. Jag Ă€r tacksam över att ha fĂ„tt se hur olika bolag agerar och tar sig in i nya marknader, det tar jag med mig nu nĂ€r vi ska hjĂ€lpa andra företag att göra samma resa.
Vad Àr mÄlet med Tailorbird?
â Att fĂ„ utvecklas personligen och hjĂ€lpa företag som har en positiv inverkan pĂ„ samhĂ€llet. Kunderna behöver inte alls vara stora frĂ„n början, men ska gĂ€rna ha en ambition om att vĂ€xa.
Hur började din resa?
â Jag vĂ€xte upp i en entreprenörfamilj. Det var egentligen meningen att jag skulle bli skohandlare. Min mamma var chef pĂ„ Lundbergs skor och hon hade tagit över den rollen efter sin pappa. Jag jobbade extra i skoaffĂ€ren varje fredag och lördag sĂ„ jag gav det verkligen en chans, men mamma hade lĂ€rt mig att alltid göra det som jag tyckte var kul sĂ„ de hade förstĂ„else för att jag hellre frĂ„gade kunder om musiksmak Ă€n skostorlek. NĂ€r jag var 19 Ă„r och hade startat egen skivbutik sĂ„ sa ingen att det inte skulle gĂ„ utan de frĂ„gade hur de kunde hjĂ€lpa mig. Ăr man uppvuxen i en sĂ„dan familj dĂ€r de driver bolag sĂ„ blir det lĂ€ttare att sjĂ€lva starta upp.
ApropÄ ungdomen, vem var du i skolan?
â Jag var lite annorlunda, tror jag. PĂ„ 80-talet kunde man vĂ€lja mellan att vara syntare eller hĂ„rdrockare. Vi var nĂ„gra fĂ„ som var syntare. Vi var lite udda filurer, men hade en stark gemenskap. Jag spelade i band.
Drömde du om en musikkarriÀr?
â MĂ„lbilden som liten var att bli rockstjĂ€rna, men jag insĂ„g sĂ„ smĂ„ningom att en skivbutik kanske var en bĂ€ttre vĂ€g att gĂ„. Det gav möjlighet att jobba med artister, utan att stĂ„ pĂ„ scener. Sedan nĂ€r jag var lite större var jag mest nyfiken pĂ„ att prova pĂ„ nya saker och det har jag fĂ„tt chansen att göra. Jag kĂ€nner mig lyckligt lottad.
Vem Àr du nu?
â En lyckligt gift man med tre roliga barn som ser till att vardagen fylls med nya spĂ€nnande hĂ€ndelser.
Kommer du starta fler företag i framtiden?
â Absolut. Redan nu trĂ€ffar Tailorbird företag med affĂ€rsidĂ©er som inte riktigt passar in i deras befintliga verksamhet, men som kan knoppas av till ett nytt bolag och dĂ€r vi kan gĂ„ in som delĂ€gare.
Du som erfaren företagare â har du nĂ„gra tips till unga entreprenörer?
â Det Ă€r viktigt att hitta drivkraften utifrĂ„n vad man tycker Ă€r roligt. Inte söka motivation dĂ€r pengarna finns. Blir man tillrĂ€ckligt bra pĂ„ att exempelvis stapla tĂ€ndstickor sĂ„ kan man ta mig tusan leva pĂ„ det ocksĂ„. Det Ă€r roligare att trĂ€na pĂ„ nĂ„gonting som man tycker om i stĂ€llet för vad marknaden förvĂ€ntar sig eller var det finns pengar. Man kan inte plĂ„ga sig upp varje morgon och göra nĂ„gonting man avskyr. SĂ„ jag skulle rekommendera att knyta affĂ€rsidĂ©n till nĂ„gonting man sjĂ€lv tycker Ă€r roligt. DĂ„ spelar det mindre roll om man jobbar eller Ă€r ledig.