Chemrec står stilla

Fabriken invigdes för åtta månader sedan. Produktionen av miljöbränslet Bio-DME har inte kommit igång. Nu rullar specialbyggda testfordon på fossilt bränsle.

FANFAR. Förväntningarna var stora och det var med pompa och ståt biobränslefabriken invigdes i september i fjol men fortfarande har inte produktionen kommit igång.

FANFAR. Förväntningarna var stora och det var med pompa och ståt biobränslefabriken invigdes i september i fjol men fortfarande har inte produktionen kommit igång.

Foto: Håkan Gidlöw

Piteå2011-05-04 06:00

Drivmedlet Bio-DME framställs ur rester från skogsindustrin. Så långt har testresultat av biometanol, ur vilket man kan framställa Bio-DME, tagits fram i laboratorieanläggningen i Piteå.

I början av september ifjol invigde företaget Chemrec sin pilotfabrik i Piteå där det ska tillverkas fyra ton Bio-DME per dygn. Det motsvarar flera tusen liter drivmedel varje dag. Produktionen bedömdes komma igång på senhösten/förvintern.

Hundratals miljoner
Hela projektet går på flera hundra miljoner kronor. Pilotfabriken, som backats upp av offentliga pengar samt välsignats av regeringen och kungen, är fördröjd.

- Att starta nya anläggningar är alltid förenat med stor osäkerhet. Det har blivit en försening dels beroende på en otroligt kall och besvärlig vinter och dels på grund av en del felaktigheter från leverantörer, något vi behövt rätta till, säger Jonas Rudberg, vice vd i Chemrec.

Oeniga om betalning
Till Kuriren uppges att en kontrovers spelat in där ett angivet företag som inte fått korrekt betalt helt enkelt lämnat uppdraget. Det berörda företaget vill inte kommentera detta. Chemrec avfärdar, det rörde sig om en naturlig övergång där ett annat företag gjorde kompletterande arbete.

Däremot finns oenigheter om betalning, Chemrec har avvisat krav som ställts, gör Jonas Rudberg klart. Detta har dock inte sinkat projektet, uppger han.

Läget, enligt Jonas Rudberg, är att produktionen kan vara igång andra halvan av maj. Rimligen med stegrande produktion allt eftersom.

Annat bränsle
Bio-DME är en gas som under tryck blir till vätska. Biltanken behöver vara trycksatt och det krävs annan lösning på insprutningen för att kunna köra på bränslet.

Ett tiotal specialutrustade Volvo-lastbilar ska köras på Bio-DME. Ett par av bilarna ska gå kring Piteå, tankstation finns. Bröderna Lindqvists åkeri i Piteå skulle få sin bil i januari.

- Det kanske blir av i juni, säger Kjell Lindqvist, från åkeriet.

Tre bilar igång
Per Salomonsson från Volvo, koordinator kring EU-projektet, uppger att tre av testlastbilarna är igång och rullar i andra delar av landet. De drivs med naturgas-DME. Om inte Chemrec kan hålla med Bio-DME kommer det bränslet att användas. Det går också att blanda.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om