Därför kan jättesatsningen stupa

Personalen varslas och storsatsningen på fossilfritt bilbränsle i Piteå hotas av nedläggning.

Biometanol blir i senare skede Bio DME-drivmedel som får bilar att rulla.

Biometanol blir i senare skede Bio DME-drivmedel som får bilar att rulla.

Foto: EIJA DUNDER

Piteå2015-11-25 10:25

Arton personer, hela styrkan, hotas av uppsägning.

Det har lagts ner flera hundra miljoner kronor på idén där massabruk världen över på sikt kan få en helt ny roll. Kungen samt politiker från Sverige och andra länder har välsignat planerna.

– Vi anser ju att det här är det enda vettiga att göra om vi ska ha en planet att leva på, beskriver Rikard Gebart, forskningsansvarig vid LTU Green Fuels, kopplat till Luleå tekniska universitet, saken.

Massabruk är nämligen kärnan bakom det arbete som det jobbats på i mer än 20 år och Sverige har varit drivande. Piteå har då stått i fokus.

Redan i mitten av 1990-talet talade ledande personer inom dåvarande skogsindustrin Assi om arbetet med att kunna använda svartlut, en biprodukt vid pappersmassatillverkning, på nytt sätt.

– Sveriges massabruk skulle kunna göra landets hela transportsystem på väg oberoende av fossilt bränsle, säger Rikard Gebart.

Om samtliga världens massabruk slog in på denna nya bana skulle effekten blir avsevärt större.

Med tiden inleddes forskning i Piteå på området och för några år sedan byggdes en pilotanläggning, en liten fabrik.

Från början fanns andra tankar men med åren har oron för klimatet styrt intresset mot att tillverka bilbränsle. Genom att förgasa svartluten från massabruken kan du få fram Bio DME, som lastbilar kör på. Volvo har sådana fordon igång, kopplat till forskningen i Piteå. Bio DME riktar sig just mot dieselmotorsidan medan metanol, som det också tas fram i Piteå, tar sikte på motorer med tändstift, alltså bensinmotorsidan.

Arbetet bedrivs inom LTU Green Fuels.

Bland annat så har företaget Chemrec och Haldor Topsøe, som arbetar med katalysatorer, satsat hårt på projektet. Samarbetspartner är också pappersbruket Smurfit Kappa i Piteå. Staten och EU har bidragit.

Det fanns planer på att i trakten av Örnsköldsvik bygga upp den första riktiga tillverkningsfabriken, en miljardinvestering. Det blev inte av.

– Anledningen till att man inte fullföljde var att det inte fanns långsiktiga garantier för skattereglerna, du kan inte gå in i så här stora investeringar utan att veta att politiken långsiktigt garanterar det. Om inte så blir det ingenting av, säger Rikard Gebart.

Enstaka år tillbaka i tiden gungade det under projektet. Chemrec hade inte längre intresse av att vara med. I det läget klev universitetet i Luleå in.

– Energimyndigheten garanterade finansieringen till maj 2016. Men efter det har vi ingen finansiering. Det är därför vi måste vidta åtgärden att varsla personalen. Vi har inte gett upp utan har en del ingångar, säger Rikard Gebart.

Forskningen inom Bio DME i Piteå ska inte förväxlas med den tillverkning av drivmedel som bedrivs i Piteå hamn via Piteåföretaget Sunpine.

Många inblandade

Flera parter har samarbetat kring forskningen. Bland andra företaget Chemrec samt Volvo, Delphi (leverantör inom bränsleinsprutning), Preem, Energitekniskt Centrum, Total (en av världens stora gas- och oljegrupper) och Haldor Topsøe (teknikföretag inom katalysatorer).

För enstaka år sedan gick Luleå tekniska universitet in för att rädda forskningsprojektet.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om