Det ska va husvagn ...

En vagn anpassad för barn. Det är familjen Söderlund från Kalix ute efter. Och marknaden för husvagnar har tagit sig efter svackan 2009.

Foto: Andreas Apell

Foto: Andreas Apell

Foto: Andreas Apell

Piteå2010-08-09 06:00
På Stora Nolia är området för husvagnar och husbilar präktigt stort. Ulf Sellgren, ansvarig för husbilsförsäljning, säger att folk som kommer verkar bekanta med vad de möter. Slutsatsen är att kunderna ofta är människor som växt upp med husvagn, det går i generationer.Polar, inkluderande Solifer, håller till i lilla Dorotea, där husvagnar sysselsätter omkring 150 personer och betydligt fler var det längre tillbaka i tiden. Det har alltså betydelse för den bygden hur husvagnsmarknaden är och i fjol gick det dåligt för Polar. Nu ser det bättre ut.- I Sverige ligger väl husvagnsförsäljningen alla märken på en årsvolym av 5.000 vagnar i år och 2.500 till 3.000 husbilar. Det ökar stadigt både på bilar och vagnar, säger Ulf Sellgren, som jobbar för Polar.Utmanare
Som mest, på 1980-talet såldes det 12.000 husvagnar i Sverige, minns han, och enbart Polar stod då för 2.500. Nu står det företaget för 1.000 vagnar per år.Hobby, svenska Kabe, Adria och Knaus hör till utmanarna.- Jag ska ha frys och kyl, säger en kvinna bestämt om vad vagnen ska innehålla.En man från en annan familj har lägre anspråk.- I princip klarar jag mig utan toa.Familjen Söderlund, Niklas och Idha samt barnen Rasmus och vid tillfället frånvarande Joel, från Kalix talar för sin del om behovet av riktiga sängar och att vagnen är barnvagnsanpassad, med våningssäng- En vagn på typ 5,90 meter passar bra. Nu har vi en vagn från 1994. Man tittar runt på olika märken, säger Idha Söderlund.Stig Nordlund
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om