En sträcka för miljarder

Järnväg Piteå-Skellefteå kostar mellan sju och tio miljarder kronor att bygga och tar tre-fyra år.

Piteå2010-04-03 06:00
Den bedömningen gör Banverket, som räknat med att hela Norrbotniabanan kostar mellan 23,5 miljarder till 26 miljarder kronor att bygga.Om Piteå-Skellefteå blir av ska alltså över en tredjedel av totalbeloppet fram nu. Rimligen miljardbelopp ska komma från regionen och inte minst industrin.I går fick Thomas Gustafsson, Banverkets projektledare för Norrbotniabanan, besked om regeringens vilja.- Det här var väntat. Vi har sagt ganska länge att det inte finns pengar till ett bygge, den signalen har vi ju gett själva, kommenterar Thomas Gustafsson.Banverket har tidigare deklarerat att sträckan Piteå-Skellefteå bör bli första etappen.Det låter ologiskt att börja så. Men transporter mellan industrier i Norrbotten och Västerbotten går nu på Stambanan, vars beskaffenhet hämmar industrin på delen genom norra Västerbotten.- Piteå-Skellefteå är den sträcka som ger mest delnytta om den blir färdig. Den är till fördel för Boliden, man kan lasta mer i Aitik. Den är också bra för industrierna i Piteå, beskriver Thomas Gustafsson. Från Aitik, Gällivare, går nu transporter på gammal järnväg till Bolidens smältverk i Rönnskär, Skellefteå.Skulle man börja med Umeå-Skellefteå, alltså fortsätta med Botniabanan norrut, blir det en osedvanligt lång sträcka, 13 mil, och nyttan för industrin är lägre. Däremot kan persontrafik gynnas, konstaterar Thomas Gustafsson.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om