Anledningarna Àr flera, men bottnar alla i pandemin. Produktionskedjan har blivit störd av halvledarbrist och sÀnkt produktion pÄ fabriker och problem med underleveranser i vÀrlden. Hos Lynx, Ski-doo, Polaris och Arctic Cat Àr de kunder som förhandsbokat en skoter högsta prioritet för försÀljarna, men Àven hÀr kan man fÄ rÀkna med vissa förseningar.
Nyligen skickade Polaris ut ett mejl till sina kunder för att meddela att de arbetar intensivt i sin fabrik i Minnesota, men att de dessvÀrre Àr pÄverkade av att tillgÄngen pÄ delar Àndrar sig dagligen. De rÀknar med att kunna börja leverera maskiner frÄn mitten av december och in i första kvartalet 2022. För en lössnömaskin innebÀr det spannet att den kan antingen levereras i början av sÀsongen eller nÀr den nÀstan Àr slut.
â Jag pratade med Polaris nyss och leveransplanen har blivit lite förskjuten, men det flyter pĂ„ rĂ€tt bra Ă€ndĂ„. DĂ„ man sĂ€ger första kvartalet sĂ„ ser det inte ut som att de nya maskinerna kommer mot slutet av mars. Det börjar levereras i mitten av december, sen Ă€r nya turbomodellen, Khaos Boosten, sist i linan och kommer att levereras i januari, sĂ€ger Ulf Löfgren, PolarisĂ„terförsĂ€ljare pĂ„ Bilhuset i PiteĂ„.
Bilhuset kommer att fÄ de butiksmaskiner de bestÀllt.
â Vi har bestĂ€llt x antal maskiner till butiken. DĂ€remot kommer Polaris inte ha nĂ„got lager kvar. Man kommer bara fĂ„ en chans att handla nya maskiner i Ă„r, för det kommer inte gĂ„ att bestĂ€lla fler nĂ€r de Ă€r slut, sĂ€ger Löfgren.
BRP som tillverkar Ski-doo och Lynx har haft en del leveransproblem, men nu ligger de bra till dÄ de valt en annan lösning. Vissa modeller kommer inte vara hundra procent kompletta nÀr de gÄr ut till kunden. De kommer att sakna mindre viktiga komponenter.
â Vi har fĂ„tt alla modeller som Ă€r bestĂ€llda under januari mĂ„nad sĂ„ pĂ„ sĂ„ sĂ€tt har vi inga leveransproblem. Men vissa modeller kommer att gĂ„ ut utan vissa elkomponenter dĂ„ de inte kunnat tillverkas pĂ„ grund av halvledarbristen. Maskinerna kommer gĂ„ att köra utan problem och det Ă€r inte jĂ€ttemĂ„nga modeller som saknar de hĂ€r komponenterna. Det kommer sedan att monteras vid första servicen, sĂ€ger Johan Bergvall, BRP-Ă„terförsĂ€ljare pĂ„ Traktorcity.
PÄ Nian i KorstrÀsk som Àr ÄterförsÀljare för Arctic cat Àr man inte oroad för att nÄgra förbokade skotrar kommer att bli försenade eller sakna nÄgra komponenter. De oroas mer av en allmÀn brist pÄ maskiner efter att de förbestÀllda skotrarna levererats.
â Det kommer att bli brist. De kan inte fĂ„ ihop nog mĂ„nga maskiner som det Ă€r tĂ€nkt i Ă„r. I vĂ„rat fall Ă€r det inte frĂ„gan om förseningar, men vi kommer inte alls fĂ„ det som vi vill ha till butiken för att sĂ€lja under sĂ€songen. Vi Ă€r garanterade maskinerna till försĂ€songen, men sen kommer det bli brist, sĂ€ger Anton Nilsson, AB Nian.
Snöskoterns dag blev lite annorlunda Ă€ven förra Ă„ret pĂ„ grund av pandemin. Ăven om restriktionerna slĂ€ppts sĂ„ tror alla Ă„terförsĂ€ljare att det hĂ€r Ă„ret ocksĂ„ blir lite annorlunda. Varken Ski-doo, Lynx, Polaris eller Arctic cat kommer bli utan skotrar, men det kan bli fĂ€rre Ă€n andra Ă„r.
â Vi kommer absolut ha modeller att visa, men kanske inte i den mĂ€ngd som vi skulle vilja ha, sĂ€ger Bergvall.
â Det Ă€r alltid tajt pĂ„ dagen att fĂ„ till snöskoterns dag, sĂ„ man brukar aldrig fĂ„ alla modeller. SĂ„ man fĂ„r nog rĂ€kna med att det blir sĂ„ i Ă„r ocksĂ„, sĂ€ger Nilsson.