Grill med närodlad finess

Att vara kreativ med mat, under tidspress och med hundratals åskådare som följer vartenda slevtag. Deltagarna i årets Grill-Janne fick kämpa om att ta hem segern.

Foto: Fotograf saknas!

Piteå2009-07-27 06:00
Det vankades grillat lammkött, det hade de fått veta dagen innan. Sedan var det upp till de tävlande att själva komponera ihop smaker ut-över det vanliga, med valfria ingredienser för 250 kronor. Finalen av Grill-Janne gick för femte året i rad av stapeln på PDOL på lördagen, och fullt med människor hade kommit för att följa tävlingen.Allehanda tricksFyra lag från olika företag tävlade med två personer i varje lag, och i år var det Svensk fastighetsförmedling, Go Excellent, Gästgivargatan och Go Business som slogs om en seger. Alla hade de sina små tricks för att vinna.- Vi kör på den lugna stilen. I går på semifinalen tog vi till exempel en liten paus och gick och drack en lättöl.
Publiken blev nog lite nervös när vi bara försvann. Vi satsar på enkel mat, det är ju semester, sa Per Lundgren från Svensk fastighetsförmedling.Förberedande kurs
Innan tävlingen hade alla deltagare fått gå en matlagningskurs med restaurang Bryggargatans ägare Jon
Oskar Arnason, som också är jurymedlem och en av
arrangörerna av Grill-Janne.- De har bland annat fått
lära sig hur kolgrillarna som används i tävlingen fungerar och hur smaker fungerar ihop.Han märker för varje år en nivåskillnad i tävlingen och säger att privatpersoner har blivit extremt mycket duktigare på att laga mat än för
bara några år sen.- Det har blivit lättare att få tag i bra råvaror och intresset för matlagning har ökat i takt med alla matprogram på tv. Det blir en kedjereaktion då det leder till att det ställs
högre krav på restaurangerna, säger Arnason.Ekologiskt och närodlat
Det hackas grönsaker, stampas med mortel och kavlas deg. Grillarna jobbar för fullt och svetten lackar hos tävlingsfolket. Temat för årets Grill-Janne är ekologiskt och närodlat, och vissa har gått in för det mer än andra.- Vi har valt bort citron och vitlök, för det odlas ju inte
lokalt. Potatisen kommer från Hortlax och vi har svamp som vi har plockat själva.
Sedan ska vi använda ätbara blommor i maten, violer och krasse som vi har plockat, säger Caroline Törnberg från Go Business.En timme har lagen på sig att fullborda sin rätt, och när tiden är ute är det dags för
juryn att smaka av. Förra årets vinnare, Piteå golv & tak, sitter i år med för att bedöma smak, utseende och team work på en skala från 1-5. Till sin hjälp har de Jon Oskar
Arnason och Carina Klingstedt och Mia Yliaho från sponsoren Solstickan.- Det är svårt, alla är verkligen jätteduktiga och superseriösa, säger Yliaho.Och vinnaren är ...
Men någon måste vinna, och tiden är kommen för ett
beslut. Juryn går iväg och kontemplerar och efter en lång stund kommer de tillbaka med en stor pokal för att utnämna vinnaren.- Vinnaren har utnyttjat hela grillen, har haft en otrolig tajming och en kvalitet på råvarorna som är helt fantastisk - Go Excellent!Malin Nordlund och Erika Lundberg är de lyckliga vinnarna och tar glatt emot champangne och pokal.- Vår ambition var att ta oss längre än tidigare, då vårt
företag kom sist förra året,
säger Nordlund och skrattar. 
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om