Här besvaras 113 13-samtalen

I dag har det nationella informationsnumret 113 13 varit aktivt i ett år.Men få känner till numret - och ännu färre känner till att samtalen tas emot av företaget YouCall i Piteå.

ÄGS AV SOS. YouCall startade år 1996 och ägs till 70 procent av SOS Alarm samtidigt som resterande del ägs av Piteå Kommun.

ÄGS AV SOS. YouCall startade år 1996 och ägs till 70 procent av SOS Alarm samtidigt som resterande del ägs av Piteå Kommun.

Foto: Sofie Lind

Piteå2014-03-10 20:00

Tidigare kontaktade många nödnumret 112 för att få reda på information vid olyckor och kriser, men sedan ett år tillbaka har informationsnumret 113 13 funnits för att besvara de frågorna.

Hamnar i Piteå

I vanliga fall är det SOS Alarm som tar emot samtalen som kommer in via informationsnumret.

Men befarar man att en kris kommer att inträffa eller redan har gjort det, så styr SOS Alarm över samtalen och företaget YouCall i Piteå kallas in.

– Men vi har kallats in tidigare också. Till exempel besvarade vi frågor både om svin- och fågelinfluensan, förklarar YouCalls vd Tony Nilsson.

När Kuriren är på besök så är det tomt i lokalerna men i ett mindre rum står flera kontorsplatser redo att användas om nöden slår till. Dessutom finns det fler utrymmen att tillgå ifall behovet finns.

– Inom sex timmar ska vi ha tio personer på plats. Sen är det beroende på hur stor krisen är eller hur länge den håller på.

Lång erfarenhet

113 13 kan nås dygnet runt och under 2013 inkom över 21600 samtal.

Numret är till både för att medborgarna ska kunna få information, men också för att lämna information.

– På ett dygn har vi kapacitet att ta emot drygt 3.500 samtal, berättar Tony Nilsson

Få känner till numret

Men det finns ett problem med verksamheten – nämligen att få känner till informationsnumret.

– Och det är ytterst få som känner till att det är vi i Piteå som besvarar samtalen, säger Tony Nilsson.

Anders Klarström är presstalesman på SOS Alarm.

– Det stämmer att få känner till det. Vi fick inget uppdrag eller medel att informera om 113 13, men vi har försökt uppmärksamma det nya numret genom bland annat sociala medier, pressutskick och kommunerna, förklarar han.

sofie.lind@kuriren.com

FAKTA OM 113 13

113 13 infördes den 11 mars 2013 av SOS Alarm på uppdrag av regeringen i samarbete med MSB, Myndigheten för samhällsskydd och beredskap. Hit ska man vända sig om man har frågor vid olyckor och kriser, till exempel större stormar, influensaepidemier, större trafikolyckor och jordskalv.

YouCall startade år 1996 och ägs till 70 procent av SOS Alarm samtidigt som resterande del ägs av Piteå Kommun. Företaget har också varit inkopplade vid flera kriser tidigare och besvarade

Källa: SOS Alarm

FAKTA OM VIKTIGA TELEFONNUMMER

I Sverige bör man ha koll på fyra telefonnummer.

112 - nödnummer vid fara för liv, egendom och miljö.

113 13 - informationsnummer vid allvarliga olyckor och kriser

114 14 - polisens nummer vid icke-akuta ärenden.

1177 - sjukvårdsrådgivning

Källa: SOS Alarm

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om