Hoppas på EU-stöd

Hoppet om kustjärnvägen lever. EU kan komma att satsa över en miljard kronor på Norrbotniabanans första etapp Piteå-Skellefteå, tror Kent Ögren.

Piteå2009-05-29 06:00
I ett läge när Fredrik Reinfeldt inte satt ner foten sätter ledande socialdemokrater i Norrbotten hoppet till maktskifte.- Norrbotniabanan är prioriterad, säger Peter Roslund, och pekar på överenskommelsen där socialdemokraterna, miljöpartiet och vänsterpartiet pekat ut järnvägen som värd att satsa på.Samtidigt lobbar länspolitiker för att få in Norrbotniabanan i framtidsplanen för investeringar till 2021. Banverket har inte med projektet i förslaget till regeringen. I höst kommer regeringens eget förslag.Positiva signaler
EU:s transeuropeiska nätverk TEN kan komma att satsa motsvarande 10-20 procent av kostnaden för att fullfölja kustjärnvägen från Umeå och norrut, uppger Kent Ögren och Peter Roslund. Enbart på första etappen Piteå-Skellefteå skulle det innebära över en miljard kronor i bidrag. Enligt de båda socialdemokraterna finns positiva signaler från direktorat och kommissionärer.Rita färdigt
- Inom EU är man väldigt intresserad av nya trafikstråk för att lätta upp trafikkollapsen. Men vi har inte fått regeringen med oss på att prioritera Norrbotniabanan som TEN-stråk, påstår Kent Ögren.På kort sikt vill Kent Ögren och Peter Roslund att regeringen välsignar att aktuellt utredningsarbete för kustjärnvägen fullföljs. Från Norrbotten och Västerbotten har 250 miljoner kronor utlovats som lån till Banverket så att arbetet inte stannar av. Regeringen har inte svarat.Arbetet från norra Sverige sker via offentligägda Norrbotniabanan AB, ett bolag som blir kvar även om järnvägen inte byggs de närmaste tio-elva åren, gör Peter Roslund klart. Bolaget är i färd med att ta fram en affärsplan där finansieringen av järnvägen ska framgå.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om