Kommunpengar till nya järnvägen

Kommuner i Norrbotten och Västerbotten lovar betala varje år till driften av Norrbotniabanan.
Det här är pengar skolan och äldrevården konkurrerar om.

LOVAR PENGAR. Norrbotniabanan AB, kommuner och regioner, företräds av Gusten Granström och han presenterar vad bygden kan betala till järnvägen.

LOVAR PENGAR. Norrbotniabanan AB, kommuner och regioner, företräds av Gusten Granström och han presenterar vad bygden kan betala till järnvägen.

Foto: Roland S Lundström

Piteå2011-12-06 06:00

Löftet presenterades i går som ett av alternativen för att sätta Norrbotniabanan på banan.

- Det är klart att man måste väga det mot annat, sade Norrbotniabanans vd Gusten Granström som svar på frågan om det inte blir knivigt få fram årliga pengar i kommuner som redan ansvarar för mycket annat.

Kommun- och landstingspolitikerna har inte sagt ja till driftspengar. Men Norrbotniabanan AB, som drivs av berörda järnvägskommuner samt region Västerbotten och landstinget i Norrbotten, hävdar att alla förslag förankrats i de politiska ledningarna.

Färdig
Bakgrunden till det Norrbotniabanan AB avrapporterade är att regeringen i fjol sade nej till att bygga Norrbotniabanan 2010-2021. Trafikverket beordrades däremot fråga industrier, landsting samt berörda kommuner vad de kan betala till första sträckan Piteå-Skellefteå.

Det arbetet går nu i mål. Trafikverket säger sitt om en vecka.

1,3 miljarder
Norrbotniabanan AB sade sitt i går. Delvis upprepar bolaget tidigare löften, delvis framförs utåt okända löften.

Årliga driftskostnaden för järnvägen, exklusive effekter av stöd, väntas bli omkring 1,3 miljarder kronor. De omtalade kommun- och landstingspengarna till driften är alltså ett erbjudande.

- Jag tycker att den årliga driften är pudelns kärna. Är staten med på det kan vi ta en del, sade Gusten Granström.

För att projektet inte ska bli en hyllvärmare måste planarbetet gå i mål. Norrbotniabanan AB lovar förskottera planen för Piteå-Skellefteå. Ett förskott på 220 miljoner kronor.

Låna sig fram
Alternativt betalar Norrbotniabanan AB 40 miljoner (20 procent av kostnaden) och avstår resten.

Norrbotniabanan AB är villigt att låna upp pengarna till bygget av hela kustjärnvägen.

- I vår affärsplan sades att om inte staten betalar via anslag är bolaget berett låna 25 miljarder, som järnvägen kan kosta. Det förutsätter att våra ägare är garanter och att vi kan avtala om att staten övertar kostnaden eller hyr järnvägen, beskrev Gusten Granström.

Norrbotniabanan AB vill vidare att en förhandlingsman utses för att se till att allt sköts rätt.

Resecentrum i centralorterna samt stationer i Norrfjärden, Rosvik, Pite havsbad, Antnäs/Alvik och Luleå airport kan regionerna betala till, liksom lokala spår.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om