Norrbotniabanans framtid oviss
PITEÅ, KURIREN.
- Nej. Vi behöver ett direktiv, det kan komma i höst eller nästa. Det är inte så bråttom, banan ska ju enligt vad som sagts inte byggas förrän 2010, säger Hans Öhman.
Han berättar att statsrådet Ulrica Messing tidigare utlovat direktiv till innevarande höst om det fortsatta arbetet. Ett val kom emellan.
Behöver klarhet
Banverket behöver nu klarhet från den nya regeringen. Alliansen har i valröresen sagt att projekteringen inte ska stoppas.
Men det finns tvivel på nyttan med Norrbotniabanan. Kuriren gjorde i sin näringstidning Näringsliv Norrbotten tidigare en avstämning med företrädarna från Alliansen. Svaret blev att det inte blir någon Norrbotniabana om Alliansen skulle vinna valet.
Ofinansierad
Järnvägen beräknas kosta 17 miljarder kronor. Den är i huvudsak ofinansierad. Prislappen är en preliminär bedömning eftersom bygget ligger en bit bort i tid och det är oklart vilka sträckningar som väljs ut.
Medan socialdemokraterna satt i regeringen gjorde den upp med miljöpartiet och vänsterpartiet om att järnvägen ska börja byggas 2010.
Det utlovades tre miljarder kronor, att användas till i första hand projektering, det saken nu handlar om.
- Det är det vi håller på med. För de här pengarna får du också en sträcka mellan Skellefteå och Piteå. Hur lång vet jag inte, någon eller några mil, säger Hans Öhman.
Banverket har sagt att sträckan Skellefteå-Piteå bör byggas före andra delar. Det är däremot inte sagt från vilket håll bygget ska påbörjas. Likväl som den kan utgå från Piteå kan det bli från annan plats och med nuvarande pengar skulle rälsen ta slut ute i terrängen.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!