Olyckorna blir allt fler

Antalet mopeder och antalet mopedolyckor ökar i länet. Det visar både statistiken och den insats mot MC och mopeder som poliser i länet gjort under en period i sommar.

PITEÅ2007-07-12 06:00
Tidigare år har antalet brott legat på omkring 200. Efter insatsen rapporterades över 300 brott. - Vi kommer att fortsätta bevakningen för att stävja , säger Fredrik Holmberg vid Piteåpolisen.<BR>Totalt har ett 15-tal poliser i hela länet varit sysselsatta med att hålla moped- och MC-trafiken under uppsikt. I Piteå har fem poliser sysslat med frågan och en av dem är Fredrik Holmberg som också arbetar med specifika ungdomsbrott. - Vår uppgift har varit att kontrollera och stävja buskörningen. Det vi sett främst är trimmade mopeder och att trafikkunskaperna brister och då ökar ju olyckorna. Vi såg senast i dag en tjej som inte iakttog högerregeln och krockade, säger Fredrik Holmberg.<BR><SPAN class=mr>Information behövs<BR></SPAN>Ett sätt att komma tillrätta med olycksriskerna i moped- och MC-trafiken har varit att informera på körskolor. Ett annat sätt har varit att komma mopedisterna nära genom att själv köra lätt motorcykel och därmed upptäcka brotten och informera förarna. - Det har hänt att jag mött dem front mot front på en gång- och cykelväg. Om båda kör 50 så kan man ju räkna ut vad som kan hända, säger Fredrik Holmberg.<BR><SPAN class=mr>Trimmade mopeder farligast<BR></SPAN>Trimningen är kanske det allvarligaste problemet. En moped som är byggd för att köras i 50 kilometer i timmen har till exempel inte bromsar som håller för farter på 90 kilometer i timmen. Skadorna blir också större vid olyckor. Straffet blir dessutom högre om man kör en trimmad moped eftersom den då betraktas som en MC och inte är registrerad som en sådan. Till det kommer dessutom olovlig körning om man inte har åldern inne och körkort för MC. Resultatet kan bli att föraren får vänta på lämplighetsintyg och körkort.<BR><SPAN class=mr>Olovlig körning dyrbart<BR></SPAN>Kostnaderna kan också bli höga. Kör man utan förarbevis på en så kallad EU-moped (klass 1) kostar bara det 1.800 kronor. Kör man underårig, det vill säga vid 14, är det föräldrarna som betalar böter. - Det vi vill är att få ut informationen. Det bästa vore om de fick övningskörning i trafik på körskolorna. Som det är nu gör de enbart manöverprov och det räcker inte, säger Fredrik Holmberg.
- Antalet mopeder i trafik har ökat med det dubbla under de två senaste åren. - Nästan 100.000 mopeder finns på vägarna i dag - Antalet svårt skadade i åldern 15 - 17 ökar. På 10 år har antalet fördubblats - De svårt skadade kör i större utsträckning så kallad EU-moped Källa: Vägverket<BR><BR>Läs mer:<BR><A href="http://www.kuriren.nu/GEN_Utmatning_Ettan.asp?ArticleID=1580360&CategoryID=2764&ArticleOutputTemplateID=125&ArticleStateID=2&ParentID=">Mopeder skapar problem på E4, Norrbottens-Kuriren 12 juli 2007</A>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om