Piteåbor får tycka till på webben

Klagan eller beröm.
I vilket fall som helst ska det från i dag gå lättare att framföra synpunkter på hur det fungerar inom Piteå kommun.
- Det är ett förbättringssystem vi inför, säger projektledaren Mona Lundström.

PITEÅ2006-10-05 06:00
Systemet heter Synpunkten. Via telefon, besök, brev eller via webben pitea.se ska folk kunna säga sin mening om saker som behöver bli bättre inom det kommunala. Eller möjligen framföra att allt är bra som det är. En samordnare, Else-Britt Engström, är utsedd och på varje förvaltning ska det också finnas en samordnare som ser till att frågan får en handläggare. Är samordnare borta finns alternativa möjligheten att ta emot synpunkterna i kommunledningskontoret, är det tänkt.
Återkoppling från kommunen ska ske. Alla synpunkter registreras. En person kan vara anonym, fast då är det svårt att kontakta tillbaka.
Nyordningen ska råda bot mot att människor kan ge upp i jakten på rätt person eller rätt ställe att ringa till. Eller att åsikten hamnade någonstans där personen ifråga känner att inget hände.
- Vi tror att vi får många synpunkter dagligen men vi har inte varit bra på att ta rätt på dem, säger projektledaren Mona Lundström.
Från kommunens sida ses Synpunkten som ett sätt att höja kvaliteten på arbetet och bemötandet.
- Vi kan alltid bli bättre, säger Mona Lundström.
Vissa ärenden, exempelvis förslag om stora byggen kan lämpligen hanteras på andra sätt, exempelvis genom att lägga ett medborgarförslag. Missnöje med ett beslut kan hanteras via laglig prövning. Systemet Synpunkten ska utvärderas årligen.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om