Piteådieseln på väg

Här är svartluten som ska bli norrbottningarnas miljödiesel. När fabriken i Piteå är klar 2011 ska lastbilar årligen rulla 20 miljoner mil på bränslet från skogen.–  Det är viktigt att inte elda upp trävaran innan vi använt den så mycket som möjligt, resonerar Tore Persson, VD i Smurfit Kappa i Piteå.

PITEÅ2007-12-14 07:47
Det omtalade projektet i Piteå med tillverkning av miljödiesel (DME), alternativt metanol för inblandning i bensin, framhålls som exempel på de flerfaldiga värden som kan hämtas ur skogen.
Resterna från massa- och pappersprocessen i Piteå och andra pappersbruk kan nyttjas på flera sätt. Där kommer företaget Chemrecs planer på tillverkning av miljödrivmedel in. Chemrec äger tekniken, har en testanläggning i Piteå, och vid den presskonferens som hölls i Piteå igår talade medverkande parter främst om förestående tillverkning av DME-diesel.
Bättre och bättre
–  Vi har jobbat med Smurfit Kappa sedan 2001 och bolaget har en lång historia bakom sig sedan uppfinningen gjordes. Den anläggning vi nu har i Piteå går bara bättre och bättre, och vi tar nästa steg, sade Chemrecs VD Jonas Rudberg.
I slutet av det arbetet som nu väntar ska det 2011 stå en fullvärdig drivmedelsfabrik i Piteå med en produktion av 70.000 ton DME-diesel per år. Lastbilar som tar tre liter per mil kan därmed rulla 20 miljoner mil per år.
Amerikaner först
Fabriken blir inte den första i sitt slag för pappersbruksbolaget New Page har avtal med Chemrec som inom en tid väntas resultera i en fabrik i Michigan, USA. Vilken produkt som kommer ur den klargjordes inte.
Kostnaden för drivmedelsfabriken i Piteå beräknas preliminärt till 1,2 miljarder kronor. Jonas Rudberg berättade om kontakter med finansdepartementet och att staten kan komma att gå in i finansieringen.
– Finansdepartementet anser att också EU bör vara med, sade han.
Det finns flera steg att ta innan Chemrec är framme. Om några månader väntas beslut fattas om att bygga en pilotanläggning, en minifabrik, hos Chemrec. Ur den anläggningen ska den första reella DME-dieseln produceras och en mack ordnas på industritomten.
EU-topparna
Under andra halvan av 2009 är Sverige EU-ordförandeland och då ska  Europas folkvalda toppar kallas till överläggningar i Piteå, och prata miljö samt köra bil. Det är ett inslag i planeringen.
Volvo är med i samarbetet. Först ut att köras på Piteådieseln blir lastbilar med särskilda motorer för DME. Sådana finns.
DME-diesel tillverkas på andra sätt i andra delar av världen. En kraftfull sammantagen produktion väntas få en stor fordonspark att betjäna.
Piteåmetoden kan nyttjas av massa- och pappersbruk världen över. Det finns flera hundra sådana.
– Nu finns 23 massabruk enbart i Sverige, fast det tar ett antal år att introducera den här lösningen där, sade en hoppfull Jonas Rudberg.
Omkring 25–30 procent av svartluten hos Smurfit Kappa kan gå till drivmedelstillverkning. Samarbetet med Chemrec öppnar också för ökad produktion av papper.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om