Sjöpendel för Norrbotten

Genom åren har papper från den tunga industrin fraktas från Piteå ut i Europa.  Nu öppnas fartygen för all slags gods.

VAN SJÖN. "Jag jobbar tolv veckor och är ledig sex. Inte illa", sade Melvin Huizer, sjöman från Holland.

VAN SJÖN. "Jag jobbar tolv veckor och är ledig sex. Inte illa", sade Melvin Huizer, sjöman från Holland.

Foto: Roland S Lundström

Piteå2010-11-25 06:00
Framöver kan alltså containrar eller lådor med produkter från företag i norra Sverige hamna bland kraftlinern, papper till wellpapplådor, från Smurfit Kappas bruk i Piteå. Det nya upplägget, som återstår att förverkliga, liknar en lättvariant av de sjöpendlar som i olika varianter diskuterades flitigt på 1990-talet såväl i Piteå som i Luleå men som aldrig kom till stånd. Ledigt
I dag går det en båt per vecka med papper från Piteå. Det ryms 8.600 ton men båten är inte full. Tillbaka går den i hög grad tom. Det varierar, i dagarna kom en truck till Piteå som ska till gruvbrytningen i Malmfälten och det kan fraktas andra varor. Sammantaget finns nu ledig kapacitet från Piteå hamn på 1.000 ton per vecka och utrymme för frakt av 8.600 ton gods till Piteå från andra delar av Europa. Mer affärer
Det här kan öppna vägar för företag till nya affärer, resonerar Bottenvikens Stuveri, som lossar och lastar, samt Smurfit Kappa och Wagenborg shipping, som står för fartygen. I går hölls en träff med företag i regionen. - Nog tror jag det finns intresse. Det krävs rätt system och att få ekonomi i det och då måste man sätta sig och räkna, sade Piteåföretagaren Erik Lindbäck efteråt. En annan företagare vittnade om tidigare transporter av detta slag och att det utmynnat i kraftig prisstegring. Bakgrunden är att pappersbruket Assi, som blev Smurfit Kappa, över tid skickat papper med båt. Det sker likt en färja i linjetrafik, båten går till vissa specifika hamnar i Europa innan den åter är i Piteå. Lastningen sker inte via kran utan pappersrullarna körs ombord med lastbilstrailrar och staplas. Wagenborg har två båtar för denna trafik och det dyker alltså upp en båt varje vecka. Förutom Piteå angörs Bremen i Tyskland, Sheerness i England, Terneuzen i Holland samt vidare Zeebrugge, där bilar kan lastas, och Södertälje. - Vi kan ordna lösningar för dörr till dörr från nästan alla av hamnarna, sade Niclas Rowland, Wagenborg shipping. En förutsättning är dock att man håller sig till de här hamnarna, att kräva en helt annan är inte gångbart i upplägget. Månader på sjön
Vid tiden för Kurirens besök avlöser lastbilarna varandra. Jobbet iakttas av sjömannen och holländaren Melvin Huizer. - Jag jobbar tolv veckor och är ledig sex. Inte illa, jag är borta länge men när jag är hemma är jag fri en lång tid. Jag arbetar också på andra båtar och har varit till Australien, Asien, Sydamerika och USA. Av Piteå har jag sett litet grand, men inte på den här resan, säger han. En viss volym papper transporteras på järnväg. - Även där finns en viss ledig kapacitet, sade Sture Öberg, ansvarig för infrastrukturen hos Smurfit Kappa i Piteå.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om