Skotermässan lockade trots kylan

Piteå Snöskoterklubb arrangerade tillsammans med lokala handlare snöskotermässa på lördagen. Provkörning ordnades, vilket gav glada miner i bistert körväder.

Robert Nilsson, försäljningschef på Bil-laget, Piteå, skotermässa. Repr. för Polaris.

Robert Nilsson, försäljningschef på Bil-laget, Piteå, skotermässa. Repr. för Polaris.

Foto: Håkan Zerpe

Piteå2010-02-01 06:00
Vid förra årets premiärmässa ingick bara provkörning. Nu ordnades även aktiviteter inomhus på Nolia med utställare och information. Bland annat med polis, räddningstjänst och Snofed.-  Vi vill skapa litet mer känsla av skotergemenskap, sade Per Söderberg, Piteå Snöskoterklubb som hoppades på en deltagarfördubbling från fjolårets 500 besökare.Alla vanliga märken var representerade vid provkörningarna. De som ville kunde köra en 1,5 kilometer lång bana i terrängen runt Nolia.Turer
Och detta uppskattades. Trots minus 22 grader var besökarnas turer runt banan otaliga och många längtansfulla ansikten sågs efter provkörningarna.-  Tänk om man hade råd...Eller.-  Nu ska jag banne mig slå till!Trender
Robert Nilsson, Bil-laget Piteå som representerar Polaris, berättade för Kuriren om senaste trenderna inom snöskotergebitet.-  Det är mycket djupsnömaskiner som gäller med långa mattor och höga kammar. Vi har haft gott om snö nu två vintrar. Och speciellt om man åker inåt landet finns mycket snö. - Gällande touring, familjemaskiner, blir det mer och mer bredbandare. Sådana förknippades tidigare med arbetsmaskiner.Lars-Gunnar Lundvall, Jokkmokk, ordförande i Snofed, Sveriges Snöskoterägares Riksorganisation, fanns på plats. Stora frågan då som nu är finansiering av skoterleder.-  Vi tar små steg framåt, men inget är klart. Vi utreder bland annat transitleder. Stöd
I Norrbotten behöver man inte betala för att åka på leder, men många stödjer ledverksamheten på olika vis. På vissa ställen i landet är lederna avgiftsbelagda.Kommer detta till Norrbotten?-  Ja, om vi inte får till en avgift som är låg och som gäller för alla. Problemet med ledavgifter är att ett transitsystem måste skapas vid passage mellan olika kommuner och län. -  Ett bättre system vore att ha en enda avgift för hela Norrbotten. Om jag ska köra även i Västerbotten betalar jag ytterligare en mindre avgift.
Piteå Snöskoterklubb har drygt 600 medlemmar och är kommunens största skoterförening. Skoteråkarna i Piteå var 1971 bland de första att bilda klubb i Sverige och var under en period Sveriges största. I varje by har lokala grupper inom föreningen hand om skötsel och sladdning av skoterlederna i byns område. Medlemsantalet har varit vikande, men med olika åtgärder ska särskilt ungdomarna lockas till klubben.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om