- Det ger en strimma hopp, säger Peter Roslund, Norrbotniabanan AB.Han har via Norrbotniabanegruppen och nu i Norrbotniabanan AB jobbat för bygge av kustjärnväg genom Norrbotten. På tisdagen läste han regeringens besked om infrastruktursatsningar 2010-2021. Det innebar nästan ridå ner för de som lobbar för järnvägen. Samtidigt stod det klart att infrastrukturministern Åsa Torstensson besöker Norrbotten på torsdagen för att vädja om alternativ finansiering.Trafikverket får uppdraget att samla kommunerna samt Region Västerbotten och Norrbotten (landstinget). Inte minst måste basindustrin vara med och betala. Då kan järnväg Piteå-Skellefteå byggas inom planperioden. - Ja, det var ju litet bättre än vad jag först uppfattat. Men vad menas med medfinansiering, hur tänker man? Att regionen är beredd, det har varit klart länge. Företagen måste prata för sig. Den signal vi tidigare fått därifrån är att de är beredda att betala mer för att få använda bättre järnväg men vad gäller ren finansiering till bygget så lägger de hellre pengar i det egna företagets utveckling, återger Peter Roslund. Det här ger en strimma hopp, men det är svårtolkat, tillägger han.