Tyngsta frågan utanför spåret

I 25 år har kustjärnväg genom Norrbotten diskuterats. Nu har spåret nått Stora Nolia och socialdemokraternas löfte är byggstart 2014. - Det behövs en utredning, sade däremot handelsministern Eva Björling.

Foto: Andreas_Walitalo

Foto: Andreas_Walitalo

Foto: Andreas_Walitalo

Piteå2010-08-10 06:00
Botniabanan, Mellannorrland-Umeå, invigs om drygt två veckor men ingen regering, socialdemokratisk eller borgerlig, har satt spaden i jorden för kustjärnväg i Norrbotten. Såvida inte nya Haparandabanan ska räknas dit.Det fattas i vilket fall som helst järnväg, såvida den nu ska byggas.- Just nu prövas frågan. Visar sig så vara fallet så sker det i takt med att vi klarar de offentliga finanserna, sade handelsministern Eva Björling i går.Peter Roslund, Norrbotniabanegruppen och socialdemokraterna i Norrbotten, anser att staten gott kan låna pengar till strategiska investeringar av detta slag.- Även om jag vill ha järnvägen så är jag inte lika ansvarslös. Det leder bara till att vi behöver trycka mer pengar, kommenterade riksdagsmannen Krister Hammarbergh.Från socialdemokraterna i Norrbotten påtalas däremot att regeringen missgynnar länet. Av 217 miljarder kronor till infrastruktur 2010-2021 går 3,6 miljarder till länet.Det motsvarar 1,6 procent, påtalar Karin Åström, S-partiordförande i Norrbotten.- Räknat efter befolkning borde det varit tre procent. Räknat efter yta motsvarar länet omkring 25 procent av Sverige, sade hon. Samtidigt som stor del av den tunga basindustrin, som ska använda järnvägen, samlas just i norra Sverige.Socialdemokraterna i landet vill satsa 100 miljarder kronor mer på infrastruktur än regeringen.- Norrbotniabanan kan börja byggas 2014, utlovar partiet och Peter Roslund. Tiden fram till dess behövs till planarbetet.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om