Veronica Apelqvist: "En spännande utmaning"

Hon har varit chef sedan början av tjugoårsåldern och tävlat i forspaddling på proffsnivå. I dag är hon vd för BD Fisk. Det senaste avsnittet av Snacka om affärer gästas av Veronica Apelqvist, och här pratar vi miljö, mångfald, uppväxten i Gällivare och vägen till vd-posten.

Veronica Apelqvist är veckans gäst i podden Snacka om affärer.

Veronica Apelqvist är veckans gäst i podden Snacka om affärer.

Foto:

Poddradio2021-06-24 08:36

Veronica Apelqvist har jobbat med livsmedel under i princip hela sitt liv. Hon började på LKAB där hon hade hand om matsalen i Kiruna och Vitåfors. Därefter jobbade hon för Svensk cater och sedan 2016 är hon alltså vd för BD fisk. 

– Det kändes som en spännande utmaning, dels för att jag aldrig jobbat i just fiskbranschen och dels för att det är en annorlunda ägarbild. Vi ägs av yrkesfiskarna från Haparanda i norr till Piteå i söder, säger hon.

Även om Veronica Apelqvist inte hade varit verksam i fiskbranschen tidigare så hade hon en viss erfarenhet av fiske privat.

– Jag gillar att fiska och har gjort det sedan jag var liten tillsammans med pappa. Vårvintrarna tillbringar jag alltid i Ritsem och då pimplar jag röding. Och så tycker jag om att meta, främst abborre. 

Du jobbar i en mansdominerad bransch, hur är det?

– Jag har jobbat i företag med bara kvinnor tidigare, och jag tycker nästan att det är enklare att jobba på en arbetsplats med bara män. Det funkar bra för mig, jag har aldrig sett det som någon belastning. Sen vore det såklart bra att det fanns fler kvinnor i branschen också, naturligtvis. Men det är minst lika viktigt att det finns människor med olika nationaliteter och bakgrund. Har man mångfald så är det enklare att driva företaget framåt, säger hon och fortsätter:

– Som mest har vi varit uppe i nio olika nationaliteter i företaget. Det ställer lite andra krav på det här med språket och att förstå instruktioner – men det är mycket värdefullt. 

BD fisks mål är att ta hand om ägarnas fångster. Det är strömming på våren, som förädlas till surströmming och saltströmming. Sedan är det vildlaxen som fiskas på sommaren och Kalixlöjrommen på hösten. Under resten av året arbetar man med norsk lax som man röker, gravar och skivar.

– Det är en utmaning att vara en så liten aktör mot de stora jättarna. Men vår fördel är att vi ligger här uppe och har korta avstånd till Nordnorge. Sedan säljer vi till dagligvaruhandeln från Kiruna till Sundsvall, och några grossister på andra platser i landet. 

Ni har prisats för ert miljöarbete, berätta om det!

– Ja, vi fick Region Norrbottens miljöpris förra året, vilket var jättekul! Vi jobbar mycket med hållbarhet, egentligen mycket mer än vi själva förstått. För oss är hållbarhetsarbetet en självklarhet i vardagen. Vi har till exempel jobbat med våra förpackningar som nu är gjorda av sockerrör. Och så har vi rätt nyligen gjort förpackningar mindre för att minska på platsen. Miljöarbetet kommer alltid finnas med, det är ett jobb som ständigt går att förbättra.


Mer om fiskbolagets miljö- och mångfaldsarbete, Veronica Apelqvists väg till vd-positionen och uppväxten i Gällivare, där hon bland annat fick upp ögonen för forspaddling, hittar ni i podden Snacka om affärer. Avsnittet finns där poddar finns, bland annat här: https://open.spotify.com/show/0eoT8DwjXxnPU819QMevGj?si=Y280u1_JSaqA6X2ZiHQUeg&dl_branch=1

Snacka om affärer görs i samarbete med Almi Nord, och i det här avsnittet tipsar rådgivare Stefan Stålnacke om hur du som företagare kommunicerar hållbarhet.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!