Videon är inte längre tillgänglig
Det är Älvsbyns motorsällskap som annordnar elbilsrallyt Februarirundan. Ett 20 mil långt elbilsrally som pågår i två dagar. Efter laddningen och starten i Luleå går tävlingen vidare till Boden, Älsvbyn, Piteå och slutligen tillbaka till Luleå under torsdagen. Under stoppen i de olika orterna kommer olika elbilsexperter hålla föreläsningar.
Syftet med rallyt är att folk ska få upp ögonen för elbilens potential och att få mer kunskap om laddbara bilars räckvidd mitt i vintern, därför har Bilsportförbundet och Test Site Sweden representanter på plats för att mäta och analysera rallyt. Data från testerna kommer sen att presenteras vid målgången i Luleå under torsdagen.
Arrangörerna hade hoppats på så många minusgrader som möjligt för att på allvar testa gränserna för elbilarna, men någon sträng kyla var det inte under tisdagen, solen sken och det var bara några enstaka minusgrader.
– Det är tråkigt. Det skulle ha varit 40 minus. Skämt åsido så är det en representativ temperatur för månaden, säger Robert Granström som jobbar med vintertester av fordon på Test Site Sweden.
Till rallyt ställer lokala bilhandlare upp med totalt sex billar. Bilarna är av flera olika märken och modeller.
Men vem vinner då?
– Vinnaren kommer vara den förare som är bäst på att hålla hastighetsbegränsningen, när det gäller vinnaren av räckvidden så kommer den snålaste bilen vinna. Jag tror på Renault Zoe men vi får se, det blir spännande, säger Robert Granström.
Kuriren rekommenderar
Läs mer: De hade högst inkomst i din kommun.
Läs mer: Här hittar du samtliga fastighetsaffärer
Läs mer: Världskändisarnas udda besök i Norrbotten.
Läs mer: 14 personer du inte visste är från Norrbotten
Läs mer: 14 Luleåsaker du minns om du var ung på 80- och 90-talet