– Större konstpublik än vid Ernst Billgrens vernissage, konstaterar Thomas Hämén, en av biennalens tre konstnärliga ledare nöjt.

Ja, Luleåbiennalens öppning kan inte annat än kallas en publiksuccé. Dessutom ett osedvanligt händelserikt vernissage där konstpubliken fick vandra mellan olika kulturinstitutioner och gallerier för att sedan avsluta kvällen ute vid kranen vid Södra hamn, där Vishal K Dars platsspecifika verk "Dirghtamas" invigdes officiellt. En ljusinstallation som förevisas denna vecka för att sedan ta en paus till biennalens sista vecka i februari , då verket visas under helt nya förutsättningar - inte minst för att isen lagt sig.

Per Hasselberg från Konstfrämjandet, som sedan år 2017 står som huvudman för Luleåbiennalen, betonade vikten av folkrörelser för att kunna tänka tillsammans.

Artikelbild

| Emily Fahlén, Asrin Haidari och Thomas Hämén, konstnärliga ledare för Luleåbiennalen tackade Kilen Art Group i sitt invigningstal. "De drog igång Luleåbiennalen. Det är vi tacksamma för".

– Konstfrämjandet har en 70-årig historia och bildades egentligen av ett antal aktivister som organiserade sig. Folkrörelserna är vårt DNA, menar han.

Luleåbiennalens curatorer betonade i sin tur Kilen Art Group, den Luleåbaserade konstnärsgrupp som en gång i tiden startade Luleåbiennalen, förövrigt Skandinaviens första konstbiennal.

– De är förutsättningarna för att vi står här idag, säger Thomas Hämén.

De tre konstnärliga ledarna, Emily Fahlén, Asrin Haidari och nämnda Thomas Hämén har haft som mål att söka samarbeten med konstnärer men också andra konstaktörer i Norrbotten. Därför finns Luleåbiennalen även representerad på Kiruna Konstgille, Havremagasinet, Ájtte, Norrbottens museum, Galleri Syster, Nattfestivalen i Korpilombolo samt Rödbergsfortet i Boden och Mjölkuddsberget.

Artikelbild

| Neda Saeedis installation "Garden of Eden Moving; A Petrified Tribe" är nyproducerat för Luleåbiennalen och behnadlar den moderna historiens skeenden i relation till folkgruppen bakhtiaris. I förgrunden ses en av Hanni Kamalys fem skultpturer i stål som står i olika rum i Konsthallen.

Samarbeten som visar sig med tydlighet själva öppningsdagen. Efter invigningen i Konsthallen vandrar publiken till Norrbottens museum där utställningen "Mammas hus i Lainio" – en delredovisning av projektet Residence-in-Nature i samarbete med Luleåbiennalen. Där bjöds bland annat en performance "Äppelmossa, Jägarmossa och Jean Francois Regnard" av scenkonstnären Ingvild Holm från Oslo. En performance i 22 scener med utgångspunkt i Marttigårdens arkiv i Lainio som också är Residence-in-Natures bas.

Sedan är det dags för publiken att åter sätta på sig jackorna för en promenad till Galleri Syster där äppelglögg och piroger väntar, liksom en utställning med verk av Monira Al Qadiri, Filipa César och Louis Henderson, Ingela Ihrman, Ulla Wiggen och Susanne M. Winterling.

Artikelbild

| Ingvild Holm, en av konstnärerna som ingår i projektet residence-in-Nature bjöd på en performance under öppningsdagen på Norrbottens museum.

Och för de som önskar är det bara att sätta sig på en buss på söndag för en tur till Rödbergsfortet där Karl Sjölund ställer ut sin installation "En känsla av krig" eller besöka Mjölkuddsberget där Raqs Media Collecties platspecifika installation "The Blood of Stars" åter visas genom ett samarbete med Statens Konstråd.