NTF – Nationalföreningen för trafiksäkerhetens främjande – vill att:
•Möjligheten att registrera fyrhjuling som mc och moped ska tas bort, eftersom man anser att det är en fordonstyp som inte bör finnas i trafiken på allmänna vägar.
•Hjälmanvändning för samtliga kategorier av fyrhjulingar ska bli obligatorisk – idag finns inget hjälmtvång på terräng- och traktorregistrerade fyrhjulingar.
•Insatser ska vidtas för att minska olaglig trimning.
•Information till allmänheten om risker förknippade med fyrhjulingar ska stärkas.
Därutöver tycker Karl-Erik Björkén att det finns mycket övrigt att önska när det gäller polisens övervakning av fyrhjulningar.
Reglerna som gäller de omdiskuterade fordonet är snåriga och följs inte idag, konstaterar han. Kanske för att få känner till dem.
Från år 2009 skärptes reglerna för terränghjuling och ett särskilt förarbevis infördes. Det innebär att den som är 16 år och har ett förarbevis kan köra en terrängregistrerad fyrhjuling. Även om du har körkort som är nyare än från år 2000 krävs förarbevis.
Var man får köra regleras i Terrängskörningslagen. Huvudregeln är att det bara är tillåtet på enskilda vägar. Allemansrätten omfattar inte fyrhjulingskörning och därför får man bara använda fyrhjuling i terrängen i begränsad omfattning vid till exempel jord- eller skogsbruk på egen mark eller vid renskötsel. Allmänna vägar får man i princip bara köra på om man behöver korsa dem.
Men en fyrhjuling kan också vara registrerad som EU-moped, motorcykel, traktor eller motorredskap och då gäller exakt samma regler som för respektive fordon.
Barn får bara köra på avlysta och inhägnade områden där inga andra fordon kör.
Anders Jonsson, ledamot i snöskoterorganisationen Snofeds styrelse, och även försäljare av fyrhjulingar i en butik i Luleå, tror att a och o om man ska kunna minska antalet olyckor är utbildning.
– Det är mycket svårare att köra fyrhjuling än vad man tror. Tyngdpunkten är hög och du välter lätt i sluttningar.
I terrängen finns stenar och tuvor man kan köra in i. Särskilt farligt är det att köra över ett dike med en vagn kopplad efter sig. Då kan den stegra och slå runt – precis som en gammaldags traktor.
Och eftersom det – än så länge – är sällsynt med karosser eller "störtbågar" är risken stor att klämmas till döds.
Han anser inte heller att lagstiftningen har hängt med.
– Tidigare var fyrhjulingen ett fordon som inte gick särskilt snabbt. Nu arrangeras det tävlingar med fyrhjulingar som går över 100 kilometer i timmen.
Helst skulle han se ett obligatoriskt förarbevis för alla kategorier av fyrhjulingar.
– Se hur det blev när vi införde skoterförarbevis. Där har vi fått ner antalet olyckor.
Han tror att det i dagsläget bara är en bråkdel av dem som kör terrängregistrerade fyrhjulingar som har gått någon utbildning.