Trafikverket hade nämligen tagit fram ett tredje alternativ som presenterades när de inblandade parterna, Trafikverket, länstrafiken, bussbolag och Svenska turistföreningen (STF), träffades på den aktuella sträckan efter Vägen västerut.
– Jag läste i tidningen att de andra förslagen inte passade så då tänkte vi till ytterligare ett varv, säger Urban Vesterberg, åtgärdsplanerare vid Trafikverket.
Läs mer: Indragen busshållplats hotar fjällturism
Läs mer: Förslagen som ska rädda fjällstationen
Läs mer: "Hotar fjällstationens framtid"
Det första alternativet, att ploga upp hållplatsen vid nedfarten till bryggan i Kebnats, dömdes ut av säkerhetsskäl av bussbolaget. Det andra alternativet, att ploga upp en parkeringsficka 3,5 km väster om Kebnats, kunde inte STF acceptera på grund av den riskabla vandringen efter vägen tillbaka till Kebnats för gästerna.
Den tillfälliga lösningen blev en så kallad timglashållplats i Kebnats, som beräknas kunna vara i bruk till fjällstationen Saltoluoktas premiär i slutet av februari.
– Vi smalnar av vägen så att ingen kan köra förbi när bussen släpper av passagerare. Det gäller bara att vi får tillstånd av länsstyrelsen att sänka hastigheten till 50 km/h. Men det borde inte vara något problem. Vi sätter upp skyltar också, hastighetsbegränsningen och avsmalnande väg, säger Vesterberg.
Johan Påve, chef för STF:s fjällstugor, kunde andas ut.
– Det känns otroligt bra att det kom fram ett förslag som passade alla parter. Det var ett bra initiativ att träffas på platsen och diskutera konstruktivt. Det var en mycket bra dialog, säger Påve.