– Bara genom att analysera din personliga profil och lägga ihop den med dina inlägg och vilka bilder du lägger ut, kan Facebook samla mycket information om dig, säger Ali Padyab som är doktorand på Luleå tekniska universitet.
Ali Padyab hyser heller inga tvivel om att det är vad Facebook gör. Det är därför vi ibland får både annonser och uppdateringar som verkar vara ämnade för just oss.
Han och hans forskarteam har konstruerat ett verktyg med vars hjälp det går att se vilken information det går att hitta på Facebook om just dig. I en studie som genomfördes och blev klar i början av hösten användes verktyget. De försökspersoner som ingick i studien häpnade över hur avslöjande deras inlägg var – för den som kan samla och tolka dem.
– Jag är övertygad om att det finns underrättelsetjänster som använder sådan här teknik för att få veta mer om oss, säger Ali Padyab.
Han påpekar att det i många länder krävs domstolsbeslut för att granska och sammanställa uppgifter på internet. Domstolar kan tvinga nätoperatören att lämna in data för att trygga statens säkerhet.
Själv är han från Iran, 32 år gammal och har varit vid LTU i sex år. Just denna fredag förbereder han sig för att resa till Dublin och presentera sin forskningsartikel om ämnet på en ansedd konferens med forskare från hela världen.
– Det är klart att vi genom att godkänna Facebooks användarvillkor ger vårt godkännande. Men vem av oss läser igenom allt som står där?
De personer som ingick i ovan nämnda undersökning, blev överraskade av resultatet av studien. Någon hade barn, men var inte medveten om att det framgick ganska snart i den information som Facebook hade till hands.
– Personen hade delat uppgifter om detta bara med sin partner, men med vårt verktyg stod det klart att Facebook visste.
Forskningsteamet erbjöd Facebook verktyget som de tagit fram, DataBait, för att användarna skulle ha möjlighet att själva använda det. Bolaget har hittills inte varit intresserat, konstaterar Ali Padyab.
Han och hans team har analyserat Facebook, men samma resonemang går att tillämpa på exempelvis kundklubbar hos stora varuhus.
– När du lagt ut något på internet är det inte ditt längre. Vi kan hitta uppgifter om ifall du varit rökare i din ungdom. Var vaksam med vad du publicerar!