Han håller med om att det kommer patienter också till akuten på Sunderbyn som kanske hade fått rådet att vänta och istället uppsöka hälsocentralen på dagtid, om de bara hade ringt Sjukvårdsupplysningen.
– Hela tänket med kortare öppettid på jourcentralen är dels att spara pengar (naturligtvis), men också dels att frigöra resurser för vård på dagtid.
Landstinget kommer att göra en utvärdering av de kortare öppettiderna på jourcentralen i mars nästa år.
– Vi kommer att följa utvecklingen, lovar Mattias Morin.
Akuten i Sunderbyn har i genomsnitt drygt 90 patienter per dygn.
– Det kan variera från ett 70-tal till mellan 120 och 130 per dygn.
Han tycker att norrbottningarna är ganska bra på det här med att ringa till sjukvårdsupplysningen när de blir sjuka.
– Landstinget har också lovat att gå ut med nya informationskampanjer om telefonnumret 1177.
På numret 1177 svarar sjuksköterskor som kan göra bedömningen om vården kan anstå till dagen därpå eller om det är nödvändigt att i värsta fall kalla på ambulans och uppsöka akuten, att patienten hamnar på ett rätt "vårdnivå".
– Men så handlar det också om en trygghetsfråga, poängterar Mattias Morin.