Trött men återhämtad

Återhämtningsdryck är inte samma som sportdryck. Den frågan sysselsatte Skellefteåföretaget Blacke, som kopplades in tidigt inför lanseringen av Norrmejeriers produkt Gainomax.

SKELLEFTEÅ2008-03-31 06:00
Blacke Strategisk Kommunikation och Design står bakom Norrmejeriers hela förpackningsprofil, från mjölkpaket till drycker, och har varit med om att ta fram mejeriföreningens nya logotyp.I fallet Gainomax kopplades Blacke in för att jobba med strategi, varumärkesplattform och hela marknadskonceptet.Till reklambranschens stora tävling Gulddägget har Gainomax nominerats i kategorin tidningsannonsering, och då är det reklambyrån Saatchi & Saatchi som hyllas för träffsäkerhet. Bärdrycken Jokk har nominerats i en annan kategori.En viktig fråga för Blacke och andra parter inblandade i lansering samt marknadsföring av Gainomax var hur man skulle hantera skillnaden mellan sportdryck och återhämtningsdryck.Pripps eller Norrmejerier?
- Vi behövde vara tydliga med att det här var en produkt som ska tas efter träningspasset, säger Erik Arvidsson, Blacke.Bland annat i annonskampanjer visades trötta, nöjda personer som precis avslutat sin träning. Ordet "After", som i after work, after training och after ski, tydliggjordes.Det skulle också framgå att Norrmejeriers produkt bygger på vetskap om hur kroppen fungerar.- Det är viktigt förmedla känslan av seriös produkt, konstaterar Erik Arvidsson.I det arbetet användes bland annat diagram som visade vad kroppen behöver efter passet.Annonser, affischer och förpackningen har varit del i att föra ut budskap av det slaget.Rådgivare som berättade om sin syn på Gainomax har anlitats.Zäta talade till folket
Tidigt riktade sig insatserna mot människor på gym, förpackning och affischering där var riktad till aktiva människor.Mot detaljhandeln utvecklades ett koncept med butikskampanjer, bland annat tävlingar med priser. Vidare TV-reklam.- Här är det skillnad. De som tränar i gym är en tydlig målgrupp. Det är svårare att gå ut brett och kommunicera med alla. I det bruset får du vara tydligare och arbeta med korta rubriker och kampanjbudskap, säger Erik Arvidsson. I insatserna riktade till detaljhandeln användes idrottsstjärnor, som hockeyspelaren Henrik Zetterberg.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om