– Det här är verkligen helt rätt utefter våra medlemmar behov. Norra Skog är verksam över halva Sveriges yta och Inlandståget ger oss en flexibilitet att styra volymerna till de kunder som behöver den bäst, säger Patrik Jonsson, virkeschef vid Norra Skog.
– Vi på Inlandståg är oerhört glada över samarbetet med Norra Skog och att vi ges möjligheten att utveckla både vår affär och Norra Skogs på både lång- och kort sikt, berättar Maria Cederberg, vd Inlandståg.
Att frakta gods på järnväg anser man att det finns många fördelar med, och Inlandståg och Norra Skog vill båda arbeta för regional utveckling och pålitliga transporter vilket krävs för att skogsföretagare ska kunna bedriva sin verksamhet.
Nya EU-beslut påverkar också där ERTMS- är ett signalsystem för järnväg som EU har beslutat ska införas i medlemsländerna. Signalsystemet är till för att styra och göra trafiken säker.
– Vi har tagit investeringsbesluten gällande ERTMS i en enig styrelse. Genom detta kommer vårt logistikerbjudande vara ännu mer fullskaligt och ge oss fler långsiktiga uppdrag framöver och skapa ytterligare en möjlighet att utveckla vår verksamhet vilket vi ser fram emot, förklarar Maria Cederberg.
– Norra Skogs logistikbehov går till många mottagare i Norra Sverige men framförallt till de tre egna sågverken och till Husum Pulp AB där vi är delägare. Inlandstågs investering i ERTMS möjliggör transporter till Husum men det är också en viktig del för att Norra Skog ska kunna styra volymerna till föreningens andra kunder av både timmer- och massaved, avslutar Patrik Jonsson.