"Research och feedback skapar en bra pitch"

Ännu ett av årets UF-företag (Ung företagsamhet) har nu prisats, det är Norrboxen UF som är vinnare av Årets pitch.

Stolta och glada pitchvinnare - Norrboxen UF 
Längst bak: Vendela Oskarsson, Elvira Claesson, Cornelia Jakobsson och Ellen Söderholm
Framför ses Emma Heikki och Elsa Johansson

Stolta och glada pitchvinnare - Norrboxen UF Längst bak: Vendela Oskarsson, Elvira Claesson, Cornelia Jakobsson och Ellen Söderholm Framför ses Emma Heikki och Elsa Johansson

Foto: Privat

Skola och utbildning2021-03-24 15:05

Efter juryns första urval blev det så folkets röst som skulle till för att kunna välja ut det vinnande bidraget i årets pitch, som sker i samarbete med Norrbottens affärer. "Ett riktigt tufft startfält på Årets Pitch med många superduktiga elever. Men en vinnare ska utses och det fanns ett UF-företag där både folkets röster och juryn var överens om att den nådde ut allra bäst"" löd motiveringen. Vi har fått en pratstund med Emma Heikki, vd för årets pitchvinnare Norrboxen UF.

Hur känns det?

– Det känns superroligt! Vi hade inte förväntat oss något, det är ju röstning och det är ju så oförutsägbart när man inte kan påverka själv något mer men det känns helt fantastiskt, ett kvitto på att folk gillar det vi gör.

Varför är en bra pitch viktig?

– Det väcker intresset för oss, och för vår produkt. Det är viktigt för det är ju första intrycket, vad folk ser med oss först. Ett bra, seriöst och gärna lite roligt första intryck. Eftersom vi står för lokalproducrat och Norrbotten ville vi verkligen visa särdragen för det norrbottniska som isvägen och vår femte årstid. Vi valde också en solig dag valde för inspelningen. När det gäller vårt pitchmanus höll vi på med det ganska länge och vi funderade på varje ords betydelse, vi valde våra ord noggrant. 

Vad har ni för tips till andra som vill bra på att pitcha?

– Vi gjorde en hel del research för ratt lära oss vad en bra pitch ska innehålla. Dessutom tog vi hjälp från andra företag, bland annat var LKAB hjälpsamma och gav oss feedback. Att man vågar berätta och få feedback från andra, innan man sätter sin pitch. 

Vilka lärdomar har det gett er, att driva UF-företag?

– Det här året har vi växt så mycket, vi har blivit flera år äldre bara på ett år. Vi har fått inblick i vuxenlivet och business, vi har lärt oss för livet, säger Emma Heikki.

Vad händer med ert UF-företag framöver?

– Nu närmast har vi lanserat en påskbox: Norrboxen påsk edition och den packar vi nu för fullt. Vi ska faktiskt iväg med ett antal boxar till ett företag, som har köpt 80 boxar som de ska skicka ut i landet till deras anställda. 

 Ska ni fira på något vis?

–  Ja, vi firar här närmast med att packa boxarna men sen blir det säkert nåt firande, det kan ni ge er på! 

Norrboxen UF

Emma Heikki, vd

Ellen Söderholm, webmaster

Elsa Johansson, marknadsansvarig

Cornelia Jacobsson, säljare

Vendela Oscarsson, ekonomiansvarig

Elvira Claesson, kommunikatör

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!