Skolan som lyckas med det osannolika

Östra skolan i Jokkmokk har få behöriga lärare men samtidigt har eleverna väldigt bra betyg. Hur kan det gå till?

Några av Östra skolans lärare; Ellinor Westman, Anna-Karin Jonsson Kvist, Lena Lindberg Wikström, Malin Fält, Samantha Shryack, Lennart Nilsson, Fia Kaddik och Anna Dickman.

Några av Östra skolans lärare; Ellinor Westman, Anna-Karin Jonsson Kvist, Lena Lindberg Wikström, Malin Fält, Samantha Shryack, Lennart Nilsson, Fia Kaddik och Anna Dickman.

Foto: Tommy Borg

Jokkmokks kommun2019-10-17 20:28

Fler behöriga lärare är nyckeln till bättre resultat i skolan – så brukar det låta, men så är inte verkligheten om man tittar på Östra skolan i Jokkmokk. 

Högstadieskolan har nämligen lägst andel behöriga lärare i hela landet, räknat i kommunrankingen. Bara varannan lärare är legitimerad. Men samtidigt ligger niondeklassarnas genomsnittliga meritvärde i toppen, på plats 35 av 290. Det enligt siffror från Lärarnas riksförbund.

– Vi jobbar väldigt nära eleverna och har höga förväntningar på dem, sedan försöker vi tillsammans med eleverna få dem att sätta sina egna mål för att det ska kännas realistiskt. Alla lärare bryr sig verkligen, det behövs ingen legitimation för att göra det, säger Anna-Karin Jonsson Kvist, som undervisar men ännu inte fått sin lärarlegitimation.

Hon får medhåll från flera lärare i personalrummet om att eleverna har höga förväntningar på sig, och många tror att det är en nyckel till att eleverna presterar bra. 

– Det är väldigt engagerade lärare här på skolan och man känner att alla verkligen vill att barnen ska nå målen. Vi peppar och betonar att det är viktigt med bra betyg för resten av livet, det är nu i nian som det gäller, säger Jonas Segerström, legitimerad lärare.

Lärarna tycker också det är en fördel att det inte är så många elever på skolan. Årskurserna 7-9 har totalt sex klasser med ungefär 20 elever i varje.

– Det blir att man bygger en relation med eleverna, vi vet hur de ligger till i skolan och vilka mål de har, säger Jonas Segerström.

Den största skillnaden mellan en lärare med och utan legitimation är att den olegitimerade läraren inte får sätta betyg på egen hand. Det görs i samråd med en legitimerad lärare.

– Visst gör det att vi legitimerade lärare får mycket extrajobb, men rektorn är bra på att ge oss extra schemalagd tid för det, säger Malin Fält.

Eleverna själva berättar att de inte märker någon större skillnad om en lärare är legitimerad eller inte. Iallafall inte på ett negativt sätt.

– Någon som vill vara lärare i ett ämne men inte är utbildad lärare i grunden betyder väl att de är väldigt intresserade av ämnet och kan väldigt mycket om det. Och det smittar av sig på oss elever känns det som, säger Joanna Sundqvist, niondeklass.

Niondeklassaren Paul Kim håller med, och han upplever också att de legitimerade lärarna kan vara lite strängare i klassrummen. Men i övrigt är det svårt att se någon direkt skillnad.

Rektorn Gunilla Silfverbrand har svårt att sätta fingret på vad det är som gör att eleverna får bra resultat, men betonar att det inte är glädjebetyg som sätts. Elevernas betyg stämmer bra överens med de nationella proven.

– Nu har ju jag bara jobbat på den här skolan så jag har inget att jämföra med, men jag måste verkligen säga att lärarna gör ett jättebra jobb här. Att vi får bra resultat tror jag är resultatet av många bäckar små, det går inte säga någon enskild sak som vi gör, säger hon.

Hon berättar att i ämnena svenska, engelska och matematik så slår de ihop båda klasserna i varje årskurs, delar in i mindre grupper och har tre lärare på plats för extra mycket lärarstöd.

Något annat de gör är att ha det som de kallar samtalstid, då alla elever och föräldrar kommer in till skolan kvällstid för att tillsammans med lärare utvärdera och sätta nya personliga mål.

– Jag tror absolut det är till vår fördel att vi är en relativt liten skola. Då hinner man se alla elever och bygga en relation, säger Gunilla SIlfverbrand.

Lovisa Enlund, Thila Forsman, Ebba Nilsson, Paul Kim, Leo Isaksson, Sigrid Silfver, Agnes Jonsson, Ronja Hedlund, Théa Bergqvist och Joanna Sundqvist är några av Östra skolans elever.
Lovisa Enlund, Thila Forsman, Ebba Nilsson, Paul Kim, Leo Isaksson, Sigrid Silfver, Agnes Jonsson, Ronja Hedlund, Théa Bergqvist och Joanna Sundqvist är några av Östra skolans elever.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!