I dagarna samlas stora delar av världens, främst den amerikanska, hamburgerbranschen i Chicago för att delta i den stora fastfood-mässan, NRA Show 2016.
Inför den har Max uppmanat branschen att påbörja sin klimatomställning och visar samtidigt att det är en lönsam affär genom sin vegetariska satsning.
Att köttproduktionen har en stor påverkan på vårt klimat, det uppmärksammades bland annat på klimatkonferensen i Paris i slutet av 2015.
– Är vi en del av problemet, har vi ett ansvar för att vara en del av lösningen, säger Richard Bergfors, vd för Max Hamburgerrestauranger, i ett pressmeddelande.
I januari tog Max ett steg i sitt hållbarhetsarbete och lanserade fem nya gröna rätter varav en helt vegansk.
– Vi hade som mål att var femte såld måltid 2020 skulle vara något annat än rött kött. Det målet uppfyllde vi direkt och har därför höjt målet till var tredje måltid, säger Christoffer Bergfors, Max Sverigechef.
– Nu vill vi dela med oss av våra erfarenheter till resten av branschen och därför annonserar vi i Chicago Tribune.
Mest läst just nu:
Allt från Stadsmaran: Resultat, bilder och texter
Näringslivsgalan: Här är alla vinnare och bilder från fredagskvällen
Kurirens chefredaktör om hoten: Kuriren viker inte ner sig