SSAB om kritiken "Vi är inte nöjda"

SSAB fraktar stora mängder kol från Australien och Nordamerika. Företaget släpper ut mest koldioxid i landet. Trots det vill ståljätten inte betala nationella särskatter.

SSAB svarar på kritiken om de långa transporterna.

SSAB svarar på kritiken om de långa transporterna.

Foto: Montage.

Luleå2019-11-20 21:30

Vi skrev igår om att Miljöpartiet vill slopa fossila subventioner till företaget – något som regeringskollegorna i Socialdemokraterna motsätter sig. 

När Norrbottens media når SSAB för en intervju framhåller företaget samma kritik mot förslaget som Socialdemokraterna – att jobben skulle riskera att försvinna utomlands. 

– Om det finns olika regler i olika länder, då finns risken att produktionen flyttas till andra länder, som inte har lika ambitiösa klimatmål som vi, säger Mia Widell, presschef på SSAB. 

SSAB har tillsammans med Vattenfall och LKAB tagit initiativ till Hybrit, ett projekt som ska omställa ståltillverkningen och göra företagen oberoende av kol. 2025 ska utsläppen ha minskat med 25 procent. Då ska masugnen i Oxelösund bytas ut till en elektrisk ljusbågsugn. 2045 ska SSAB vara helt fossilfria.  

Till projektet tillsköt regeringen 528 miljoner i uppstartsfasen – 37 procent av budgeten. 

– Det här bidrar till en samhällsnytta och där måste vi hjälpas åt. SSAB står för en stor del av investeringarna men vi behöver också samarbeta, säger hon. 

Det ska kosta att släppa ut, säger Mia Widell. Men SSAB ingår redan i ETS, som är EU:s utsläppshandelssystem. Där har bland annat Miljöpartiet varit med och höjt utsläppspriserna. 

– Vi liksom många andra industrier vars varor går på export, ingår ju i ETS system för handels- och utsläppsrätter. Det systemet ska styra mot, och främja klimatomställning. Samtidigt ska det se till att reglerna gäller lika för alla, säger hon. 

Trots att företaget släpper ut mest i Sverige – tolv procent av totala koldioxidutsläppet – är det inte SSAB:s ansvar att betala mer för sina fossila utsläpp, annat än de regler som finns på EU-nivå. 

– Det är inom ramen för ETS som vi betalar. För oss är det viktigt att det är lika för alla. 

Företaget har i veckan dessutom kritiserats för att skeppa sin kol från Australien och Nordamerika till Sverige.

– Vi behöver en viss kvalitet på vårt kol och köper det därför från kolgruvor som kan levererar det i de mängder vi behöver. När vi framöver slipper kol i våra processer och går över till vätgas, då minskar också de här transporterna, säger hon. 

Förra året skeppades drygt 2,5 miljoner ton kol till SSAB:s anläggningar i Sverige och Finland. SSAB:s presschef Mia Widell återkommer till att utsläppen ska minska på sikt. 

– Vi är inte nöjda med varken att använda kol eller transportera den. Det är just därför vi vill bli av med kolberoendet, säger Mia Widell, presschef på SSAB.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!