- Vi måste värdera yrkeserfarenheten när vi nu justerar förslaget, säger Björklund som diskuterat med lärarfacken. - Jag är helt öppen för att lyssna på olika tänkbara modeller och det är noga för mig att hitta en enighet med båda lärarförbunden, säger han.
På fredagen presenterar utbildningsministern övergångsreglerna för lärarbehörigheten tillsammans med facken.
Validering av lärarnas kompetens måste bli en viktig del i det nya förslaget till övergångsregler anser Jan Björklund. Lärare med lång yrkeserfarenhet ska kunna få sina kunskaper bedömda, däremot tror han inte landets högskolor har kapacitet att bedöma tiotusentals lärare, skriver DN. Det kan troligen bli en mer generell bedömning av kompetens utifrån lång yrkeserfarenhet, men även duktiga lärare med kortare erfarenhet måste få möjlighet att validera sina kunskaper på högskolorna.
Ibrahim Baylan (S) och Gustav Fridolin (MP) är kritiska till hur regeringen skött reformen om lärarlegitimation hittills. Socialdemokraterna vill att Skolverket ska få resurser och ett uppdrag att ta fram en modell för hur man skulle kunna validera lärare. Miljöpartiet vill också satsa på ett finansierat valideringssystem kombinerat med lärarutbildning.
Förslaget om övergångsregler innebär att lärare eller förskollärare som är 50 år eller äldre och har en lärarutbildning ska kunna undantas från behörighetsreglerna när lärarlegitimationen införs. Detta om de har undervisat i ämnet i flera år och har en anställning före den 1 juli 2015.
Förslaget har väckt ilska bland lärare då det fokuserar på ålder framför kompetens och yrkeserfarenhet, skriver DN.
– Jag är glad att vi är överens, att många års yrkeserfarenhet nu kommer att värderas. Det är också viktigt att tidigare utbildningar inte är bortkastastade, säger Lärarförbundets ordförande Eva-Lis Sirén till TT.
Björklund lyssnar på lärarfacket
Lärarnas ilska över att åldern ska spela in när det gäller lärarlegitimationen har fått utbildningsminister Jan Björklund att backa i frågan, skriver Dagens Nyheter.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!