Företagen kan betala

Låt företag vara med och betala Norrbotniabanan, föreslår Stockholms stads finansborgarråd Sten Nordin. I Stockholm planeras trängselavgifter betala Förbifarten.

Stockholm2009-11-26 06:00
Storstad respektive små orter omfattas av olika lösningar för framtida infrastruktur. Det framgår klart i dag.Normalt betalar staten infrastruktur. Stockholm vill se infrastrukturprojekt på 100 miljarder kronor bli förverkligade. Staten bör stå för hälften.Stockholm utlovar att ordna finansiering till andra delar, inte minst Förbifarten, den drygt fyra mil långa väglösningen kring stan som i hög grad utgörs av tunnlar.Förbifarten, kostnadsberäknad till 27 miljarder kronor, finns med i förslaget till "Nationell plan för transportsystemet 2010-2021" som rikspolitiken snart tar ställning till. Norrbotniabanan saknas i planen.Det finns inga skäl att ställa Stockholm mot Norrbotten, påtalar Sten Nordin (M).Vad som står klart är att Förbifarten behövs, menar han. Förbifarten kan till 100 procent betalas via trängselavgifter, över 30 år. Som förskottering kan man ta upp lån, resonerar han. Norrbotniabanan kan näppeligen finansieras via en Stockholmsmodell. Men företag som har nytta av järnvägen bör kunna vara med och betala, anser Sten Nordin.- Jag vet att regeringen är av annan mening.Företagen brukar säga att de betalar ändå, via banavgifter?- De kan ändå ha skäl att betala. De får järnvägen tidigare än annars, framför allt blir järnvägen av och man kan skriva avtal där företag också blir delägare, inom ett regelverk.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om