Haparanda närmaste vägen till Kina

Norrbotniabanan och gruvjärnvägen kring Pajala är en angelägenhet för landet och Barentsområdet. Det budskapet förmedlade Sven-Erik Bucht under Stora infradagen.

Foto: Fotograf saknas!

Stockholm2010-02-06 06:00
Infrastrukturministern Åsa Torstensson hade kort innan hans framträdande talat under rubriken "Nu satsar Sverige på infrastrukturen". Sven-Erik Bucht konstaterade att det var länge sedan det skedde i norra Sverige. Norra delen av landet har stark basindustri och Norra Stambanan, en satsning från 1800-talet, står för 60 procent av Sveriges totala godstransporter men är en flaskhals, konstaterade Sven-Erik Bucht.Väckte uppmärksamhet
Linus Höök, Kurirens medarbetare vid arrangemanget i Stockholm i går, konstaterade att Sven-Erik Bucht väckte uppmärksamhet bland medverkande företrädare från näringslivet, politiken och andra delar av samhället.- Vilken svensk stad ligger närmast Kina? Jo, Haparanda, sade Sven-Erik Bucht och konstaterade att Mälardalen ingalunda är marknaden alla pratar om. Om viss byråkrati förenklas kan man däremot åka godståg mellan Shanghai och Haparanda på halva tiden mot i dag.Sven-Erik Bucht noterade att medverkande hellre pratade om betydelsen av spårbundna satsningar framför väginvesteringar.Planer på länk
Under anförandet hade han framfört utsikter för transporter till och från nordvästra Ryssland samt planer på en länk mellan Nordamerika-Nordnorge-Norrbotten och vidare mot Kina. Det här måste vi i Sverige ta till oss, resonerar Sven-Erik Bucht.- Fler och fler börjar inse de enorma resurser som finns på Barentsområdet.Men infrastrukturminister Åsa Torstensson utlovade inte att Norrbotniabanan ska byggas. Svaret kommer senast när regeringen presenterar proppen för transportsystemet 2010-2021.Northland Resources och Banverket har gjort upp om bygge av järnväg från det planerade gruvområdet i Pajala kommun till järnvägen på finska sidan. Northland Resources är berett att lägga ut lika mycket pengar som det kostar att själv ordna pipeline. Om svenska statens finansiering hördes inget medgivande från Åsa Torstensson.- De är förtegna men inte är det omöjligt att det kommer, summerade Sven-Erik Bucht.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om