Videon är inte längre tillgänglig
Årets julklapp ska uppfylla minst ett av tre kriterier som HUI har satt upp. Matkassen uppfyller alla tre kriterier.
- Det är en nyhet, den säljer bra och den speglar den tid vi lever i. Matkassen gör att vi kommer bort från falukorvsträsket, säger Emma Hernell, analytiker på HUI Research.
De färdigpackade matkassarna har fått det riktiga genombrottet i år och har visat sig vara vägen ut på nätet för livsmedelshandeln som tidigare inte har lyckats få fart på e-handeln, skriver HUI i motiveringen.
Förutom ingredienser ingår en middagsplanering och recept i de färdigpackade matkassarna som levereras hem till dörren. Upplägget hjälper stressade hushåll med det så omtalade vardagspusslet, enligt HUI Research.
– Konsumenterna är beredda att betala den extra kostnaden för att få maten ihopplockad och hemkörd. Under 2010 växte omsättningen för de här företag med 40 procent. Det är den kategori i detaljhandeln som växer allra snabbast just nu, säger Emma Hernell vid HUI Research.
Och en ål ...
När Naturskyddsföreningen väljer årets julklapp blir det en ål, eller närmare bestämt en räddad ål som därmed kan få fortsätta att simma fritt och slippa hamna på julbordet. Naturskyddsföreningen köper med insamlade pengar upp fiskerättigheter från svenska ålfiskare för att ge ålen ökade möjligheter att överleva.
"Det är skandalöst att man alls får fiska en akut hotad art, det drabbar ju i förlängningen hela fiskenäringen", skriver föreningens ordförande Mikael Karlsson i ett pressmeddelande.