Mazda 6 kombi - liten men rejäl familjelastare

Mazda 6 i kombiversion är en härlig utmanare i familjekombisegmentet. Kanske inte den självklaraste, men en välbyggd bil med stort utrymme och många praktiska detaljer. Och med sportig, snygg design.

Svepande linjer. Designen på Mazda 6 är snygg och även kombin har svepande linjer, som gör bilen smäcker -och en rymlig familjebil.Foto: Per-Olof Lönnroth

Svepande linjer. Designen på Mazda 6 är snygg och även kombin har svepande linjer, som gör bilen smäcker -och en rymlig familjebil.Foto: Per-Olof Lönnroth

Foto: Fotograf saknas!

Stockholm2009-02-06 06:00
Kombibilar behöver inte
vara trista och osexiga, bara för att de är så praktiska. I Sverige har Volvo V70 varit folkhemsbilen som har satt standard. Men nu finns konkurrenter på rad som faktiskt kan ge folkhemsbilen den största utmaningen. Och en av dessa är onekligen Mazda 6, som har hög kvalité, bekvämlighet och rejäla lastutrymmen.Grundkonceptet är inte unikt: Framhjulsdrift,
2-litersmotor och en
6-stegad manuell låda.
Totala längden 479 är ungefär som konkurrenterna, men lastutrymmet är väl disponerat och har fiffiga lösningar för kassar. Under golvet i bagageutrymmet finns också små fack för nödvändiga verktyg och annat smått.Utrymme
Det är alltså bagageutrymmet jag har utvärderat först i denna familjekombi, eftersom det är här som agnarna skiljs från vetet. Bakluckan öppnas rejält och är bred. Golvet är platt och lättlastat.Behövs mera plats för bagage kan baksätets ryggstöd enkelt fällas med ett handgrepp från bakluckan. Och vips finns massor med utrymme att lasta på.147 hästar
Fyra motorer finns att välja; tre 4-cylindriga bensinmotorer på 1,8 liter 120 hästar, en 2-liters på 147 samt den stora 2,5-liters på 170 hästar som är helt ny. Dessutom finns en fyrcylindrig turbodiesel på 2 liter/140 hästar.Testbilen hade 2-litersmotorn på 147 hästar och var dockad mot en 6-växlad manuell låda vilket passade bilen förträffligt. Bränsleförbrukningen låg strax under 0,8 liter per mil.Trygghet
Vägegenskaperna är mycket bra och styrkänslan är väl avvägd. Med last har bilen bra riktningsstabilitet utan att slänga ut med bakvagnen i undanmanöver. Fram har Mazda 6 fjäderben med undre triangellänkar och bak är det multilink.Detta skapar trygghet för barnfamiljen, som kanske lastar tungt ibland. Stolarna fram har bra stoppning, som känns skönt även efter en långresa. Sittdynorna är långa och ger stöd för låren - även åt en lång förare. Instrumenteringen är densamma som i sedanmodellen, med fyra runda huvudinstrument framför ratten och en väldisponerad mittpanel med tre stora vred för värme och ventilation.Gedigen känsla
Baksätet rymmer tre vuxna utan problem, men jag tycker att ryggstödets lutning inte skapar den bästa avkopplingen här bak.Mazda 6 är kompakt och välbyggd; den känns gedigen på något vis, utan att ha några charmerande detaljer. En mycket funktionell bruksbil.
Mazda 6 kombi 2,0Antal poäng: 42 av 50Tjänstevikt: 1.430 kg.Max släpvagnsvikt: 1.500/1.430Drivning: Fram.Växlar:M6Maxlast: 540Bränsleförbrukning: (l/100 km) 7,2.Plus: Gediget bygge, med bra disponerat lastutrymme.Minus: Obekvämt ryggstöd bak. Hög bränsleförbrukning.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om