Nya kombin fräck i formen - men inte så praktisk

Fräsig design går igen när Renault gjorde sin kombi ur Meganeserien. Halvkombin sopade bort förra modellens tveksamma form. Kombin gör ingen besviken. Utom på utrymmet.

SPORTIG. Nya Megane kombi är snygg i linjerna och känns så sportig som namnet Sport Tourer antyder. Men den fräcka formen sker till pris av opraktisk lastmöjlighet.

SPORTIG. Nya Megane kombi är snygg i linjerna och känns så sportig som namnet Sport Tourer antyder. Men den fräcka formen sker till pris av opraktisk lastmöjlighet.

Foto: Per-Olof Lönnroth

Stockholm2010-01-22 06:00
Det gick nästan ett år innan kombin hamnade hos de svenska bilhandlarna, efter introduktionen av den nya Meganserien. Kombilandet Sverige är en stor marknad för Renaults kombibilar. Därför var det med högt ställda förväntningar jag satte mig i nya Megane Sport Tourer, som modellen kallas på Renaultspråk.Bilen ser riktigt snygg ut med många spännande linjer som låter ögat glida över hela bilen utan att det finns ett enda veck som stör helheten. Det är möjligen baklampornas form som har ett märkligt hack, vilket känns omotiverat i en så i övrigt fulländad form.Midjelinjen är högt uppdragen med en pytteliten ruta på sidan bakom bakdörren. Det ser sportigt ut, men när jag öppnar bagageluckan ser jag att formen kostat utrymme. Med helt öppen baklucka känns det som att öppna en halvkombilucka. Bredden ovanför midjehöjd begränsas dock av formen och den sluttande bakluckan fimpar också utrymme i höjd, när större saker skall lastas.Skattebefriad miljöbil
För den som söker en rymlig kombi blir detta en stor besvikelse. Med baksätet på plats rymmer skuffen 524 liter, men om baksätet fälls ner går det att få in närmare 1.600 liter - dock i en svårlastad form.Men bakom ratten är bilen mycket kul att köra med en styrning som blivit ett par snäpp bättre än föregångarens lite långsamma reaktion. Bilen går tyst med motor och drivlina som passar väl ihop. Testbilen hade Renaults etanolversion på 1,6 liter och 110 hästar. Bra krut, men den är törstig och har ett högt utsläpp av koldioxid om den körs på vanlig bensin. Bilen klassas dock som miljöbil och är skattebefriad i fem år.Ett annat bensinalternativ är en 1,4-liters turboladdad motor på 131 hästar. Den blir snålare och betydligt piggare. För den som söker andra alternativ finns också dieselvarianter på 90 och 130 hästar. Bilen med 130-hästars diesel kostar 193.900 kronor.Kombiversionen är 62 millimeter längre i hjulbasen jämfört med halvkombin. Dessa extra centimeter har kommit baksätespassagerarna till del. Det gör utrymmet bak mycket bra, men som tidigare nämnts har inte lastutrymmet vunnit så mycket på detta.Märklig blandning
Säten och komfort är som vanligt bra, men sittdynorna är i kortaste laget och ger inte stöd för låren på en längre förare eller passagerare. Interiören har en märklig blandning med analoga och digitala instrument. Varvräknaren är analog, medan hastighetsmätaren är digital i en stor vit rund tavla med ett par mindre digitala mätare infällda. Jag irriterades över den stora ljusa hastighetsmätaren, som särskilt i skymning och mörker distraherade.Sedan har Renault fortsatt sitt ologiska tänk med farthållarens strömbrytare på mittkonsolen mellan stolarna - lika avigt som på Laguna. Inte på spakarna vid ratten som hanterar farthållaren. Knapparna till stolsvärmaren sitter också obekvämt till vid sittdynorna.
Renault Megane Sport
Tourer 1,6 Eco2Betyg: 3 av 5Resultat: 39 av 50Allmänt: 8 av 10 poängTjänstevikt (kg): 1.350Max släpvagnsvikt (kg): 1.300Drivning: FramVäxlar: M6Cylindrar/volym/drivmedel: 4/1 599/etanol E85Maxlast (kg): 430Prestanda: 5 av 8 poängEffekt (hk): 110Vridmoment (Nm/varv): 151/4 2500-100 km/t på (sek): 10,08Vändcirkel (m): 11,05Komfort: 8 av 10 poängFällbart ryggstöd bak 60/40Ställbar ratt Höjd/längdBagageutrymme (lådliter): 524Luftkonditionering ECCStyrservo: ElektriskSäkerhet: 9 av 10 poäng3-punktsbälte alla platser: JaKrockkuddar/
krockgardiner: Ja/JaFästen barnstol: IsofixAntisladdsystem: JaAktiva nackskydd (fram/bak): Ja/NejMiljö: 2 av 4 poängCO2 (gr/km): 163Bränsleförbrukning (l/100 km): 6,9Ekonomi: 7 av 8 poängPris på gatan (kr): 164.900Skatt (kr): SkattefriServiceintervaller (mil/år):
3.000/2Garantier (nybil/vagnskada/rostskydd): 2/3/12Reservdelar:Avgassystem (kr utom kat): Ingen uppgiftStrålkastarglas/insats (kr): 2.575Plus: Snygg form, trevlig på vägen och med hög säkerhet.Minus: Formen begränsar lastförmågan i bagageutrymmet. Detaljmissar.Tre av de vassaste
konkurrenterna:Kia Ceed SW 1,6160.900 kronor. Traditionell form, men större utrymme till bra pris.Peugeot 308 SW 1,6 VTi176.990 kronor. En landsman som kan hota med både utrymme och form.Volkswagen Golf Variant 1,6 Multifuel177.500 kronor. Kungen i klassen lastar mest, men inte så snygg i formen.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om