Enligt nyhetsbyrån Reuters säger nu GM att de inleder en ordnad nedläggning av Saabs verksamheter.
Enligt GM kan försäljningen av bolaget inte avslutas. GM räknar med att Saab kommer att betala sina skulder till långivarna.
”Vi kommer att i nära samarbete med Saab avveckla verksamheten på ett ordnat och ansvarsfullt sätt. Detta är inte någon konkurs”, säger ordföranden för GM Europa, Nick Reilly, i ett pressmeddelande från General Motors.
Saab kommer även i fortsättningen att förse Saabägare runtom i världen med reservdelar.
Farhågor
Redan tidigare under fredagen kom nyheten att nederländska Spykers aviserade köp av Saab Automobile kunde vara på väg att spricka. General Motors övervägde att avbryta samtalen med Spyker, skrev nyhetsbyrån Bloomberg News och hänvisar till källor med insyn i affären.
Beskedet fick Spykeraktien att falla med nästan 13 procent på den holländska börsen.
– Vi ger inga kommentarer, säger Tom Wilkinson, GM:s talesperson, till TT i det läget.
Han ville inte ens säga om förhandlingarna mellan GM och Spyker Cars pågår.
GM:s vd och styrelseordförande Ed Whitacre berättade i tisdags att Spyker Cars är den ende kvarvarande spekulanten.
Då trodde han att en affär före tidsgränsen vid månadsskiftet december-januari var möjlig.
Anledningen till att affären spruckit sägs vara att GM inte såg ut att hinna klart med förberedelserna, så kallad due diligence, före den 31 december, ett datum som har satts upp av GM:s styrelse.
"Tragiskt"
– Det här beslutet är mycket beklämmande och tragiskt. Men jag hade mycket små förhoppningar från början om att det skulle kunna gå att hitta en köpare, säger Martin Sköld, fordonsforskare på Handelshögskolan i Stockholm.
– Det är också en stor förlust för landet med tanke på all kunskap och kompetens som byggts upp under lång tid.
Marin Sköld hävdar att lågkonjunkturen och krisen för bilindustrin i praktiken satte krokben för Saabs överlevnad.
– Antingen har det handlat om att etablerade biltillverkare med finansiella muskler som inte vill ta över ett blödande Saab. Eller så har det handlat om bolag som Koenigsegg eller nu senast Spyker med för små finansiella muskler, säger Martin Sköld.
– Den internationella bilförsäljningen har ju rasat och i Saabs fall har det varit frågan om fritt fall. Det hade krävts enorma belopp för att få Saab på fötter och varumärket har ju försämrats rejält i takt med att krisen för bolaget förvärrats.
8.000 jobb bort?
Så många som 8.000 jobb i Västra Götaland kan försvinna när Saab läggs, visade en studie som Tillväxtverket gjort som TT rapporterade om i slutet av november.
Förutom de omkring 3 500 anställda vid Saab drabbas även underleverantörer och en lång rad andra jobb i regionen av en nedläggning.
– Det är ett mycket, mycket, mycket ledsamt besked, säger Joachim Lind, vd på återförsäljaren Saab Ana i Trollhättan, till TT.
Han tillägger att följden självklart blir ett ekonomiskt slag för bolaget, men han har i nuläget svårt att mer precist bedöma följderna.
Ana i Trollhättan gjorde i fjol en stor ombyggnad av bilhallen för att ge plats för två till av GM:s varumärken, Opel och Chevrolet, samt för Opels transportbilsprogram.