Saab läggs ner

General Motors påbörjar nedläggningen av Saab Automobile, uppger GM för Reuters.

Foto: Fotograf saknas!

Stockholm2009-12-18 15:17

Enligt nyhetsbyrån Reuters säger nu GM att de inleder en ordnad nedläggning av Saabs verksamheter.

Enligt GM kan försäljningen av bolaget inte avslutas. GM räknar med att Saab kommer att betala sina skulder till långivarna.

”Vi kommer att i nära samarbete med Saab avveckla verksamheten på ett ordnat och ansvarsfullt sätt. Detta är inte någon konkurs”, säger ordföranden för GM Europa, Nick Reilly, i ett pressmeddelande från General Motors.
Saab kommer även i fortsättningen att förse Saabägare runtom i världen med reservdelar.

Farhågor 

Redan tidigare under fredagen kom nyheten att nederländska Spykers aviserade köp av Saab Automobile kunde vara på väg att spricka. General Motors övervägde att avbryta samtalen med Spyker, skrev nyhetsbyrån Bloomberg News och hänvisar till källor med insyn i affären.
Beskedet fick Spykeraktien att falla med nästan 13 procent på den holländska börsen.

–  Vi ger inga kommentarer, säger Tom Wilkinson, GM:s talesperson, till TT i det läget.
Han ville inte ens säga om förhandlingarna mellan GM och Spyker Cars pågår.
GM:s vd och styrelseordförande Ed Whitacre berättade i tisdags att Spyker Cars är den ende kvarvarande spekulanten.
Då trodde han att en affär före tidsgränsen vid månadsskiftet december-januari var möjlig.

Anledningen till att affären spruckit sägs vara att GM inte såg ut att hinna klart med förberedelserna, så kallad due diligence, före den 31 december, ett datum som har satts upp av GM:s styrelse.

"Tragiskt" 

–  Det här beslutet är mycket beklämmande och tragiskt. Men jag hade mycket små förhoppningar från början om att det skulle kunna gå att hitta en köpare, säger Martin Sköld, fordonsforskare på Handelshögskolan i Stockholm.

– Det är också en stor förlust för landet med tanke på all kunskap och kompetens som byggts upp under lång tid.
Marin Sköld hävdar att lågkonjunkturen och krisen för bilindustrin i praktiken satte krokben för Saabs överlevnad.
– Antingen har det handlat om att etablerade biltillverkare med finansiella muskler som inte vill ta över ett blödande Saab. Eller så har det handlat om bolag som Koenigsegg eller nu senast Spyker med för små finansiella muskler, säger Martin Sköld.

– Den internationella bilförsäljningen har ju rasat och i Saabs fall har det varit frågan om fritt fall. Det hade krävts enorma belopp för att få Saab på fötter och varumärket har ju försämrats rejält i takt med att krisen för bolaget förvärrats.

8.000 jobb bort? 

Så många som 8.000 jobb i Västra Götaland kan försvinna när Saab läggs, visade en studie som Tillväxtverket gjort som TT rapporterade om i slutet av november.
Förutom de omkring 3 500 anställda vid Saab drabbas även underleverantörer och en lång rad andra jobb i regionen av en nedläggning.

–  Det är ett mycket, mycket, mycket ledsamt besked, säger Joachim Lind, vd på återförsäljaren Saab Ana i Trollhättan, till TT.
Han tillägger att följden självklart blir ett ekonomiskt slag för bolaget, men han har i nuläget svårt att mer precist bedöma följderna.
Ana i Trollhättan gjorde i fjol en stor ombyggnad av bilhallen för att ge plats för två till av GM:s varumärken, Opel och Chevrolet, samt för Opels transportbilsprogram.

Fakta/3.500 anställda 

Saab Automobile har knappt 3.500 anställda.
Omkring 3.000 av dem arbetar på anläggningen i Trollhättan. Knappt hälften av de anställda i Trollhättan arbetar med att bygga bilar.
2008 gjorde Saab en förlust på drygt 4,1 miljarder kronor, nästan dubbelt så mycket som året före.
Under 2006 sålde Saab 133.000 bilar. Sedan dess har försäljningen sjunkit. 2007 såldes 125.000 bilar och i fjol runt 93.000 bilar. i år väntas försäljningen stanna på färre än 30.000 bilar. (TT)

Fakta/Saab genom tiderna

Saab bildas 1937. Namnet står för Svenska Aeroplan Aktiebolaget. Syftet var att ta fram flygplan för det svenska försvaret.
Den första bilen, Saab 92, visas 1947.
Under 1969 slås Saab och lastbilstillverkaren Scania-Vabis ihop.
På 1980-talet går Saabs personbilsdel med vinst, men i slutet av årtiondet vänder det.
1989 är förlusten ungefär två miljarder kronor för personbilstillverkningen. Personalen inom personbilsdivisionen dras ner med 1.500 personer från runt 15.000.
Följande år, 1990, läggs personbilstillverkningen i ett särskilt bolag, Saab Automobile AB. GM går in som ägare till hälften medan Investorägda Saab-Scania äger den andra halvan.
1991 lägger Saab ner sin fabrik i Malmö där 900 anställda byggde modellen Saab 900.
Under 1994 och 1995 visar Saab Automobile vinst, det är de enda vinståren under GM:s ägande.
2000 tar GM över hela Saab Automobile.
Tre år senare lanseras Saab 9-3.
2005 förlorar fabriken i Trollhättan kampen om att tillverka nästa generations 9-3, ett beslut som ändras tre år senare.
Året därefter säljer Saab rekordmånga bilar, 133.000.
Finanskrisen 2008 får GM att söka statligt stöd för att överleva.
Under februari 2009 meddelar GM att Saab ska bli ett självständig bolag och säljas. (TT)

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om