För att pressa ner skatten på produkten förpackar de sina mensskydd i böcker. Den tyska bokmarknaden har en ny kioskvältare i form av en minst sagt udda historia. Faktum är att det inte är den nya bästsäljarens text som lockar köparna, utan det fysiska innehållet. "The tampon book" innehåller nämligen just vad det låter som: tamponger.

I Tyskland har den höga skatten, 19 procent, på tamponger blivit en het potatis, skriver The Guardian. En helt orimlig siffra, tycker företaget The female company och jämför med den 7-procentiga skatt som gäller för exempelvis oljemålningar, tryffel och litteratur. För att gå runt systemet och minska skatten förpackar företaget sina organiska mensskydd i böcker – vilka förutom tamponger också inrymmer historier om menstruationens historia.

Boken, som kostar motsvarande ungefär 37 kronor, blev en omedelbar succé. Den första tryckningen sålde slut på en dag, och den andra på en vecka.

– Skatten för tamponger bestämdes 1963. 499 män och 36 kvinnor röstade, säger Ann-Sophie Claus, en av grundarna, som vill ifrågasätta det gamla beslutet.

Även i Sverige har dyra mensskydd varit ett föremål för debatt. De senaste åren har flera kedjor och butiker har tagit bort den 25-procentiga momsen från priset, för att statuera exempel.