Stora skador efter tågkrock i låg hastighet

– Förarna är förstås chockade och tagna ur tjänst. Vi har också satt in kamratstödjare för övrig personal

Foto: Janne Sagelind

Tågolyckan2016-09-22 09:59

Det berättar Creen Cargos kommunikationchef Sohana Josefsson, dagen efter tågkrocken i Öjebyn. Frontalkollissionen i går vid 17.30-tiden mellan två godståg i Öjebyn, Piteå, utreds nu som bäst.

Läs mer:Haverikommissionen utreder tågolyckan

Läs mer:Uppgifterna om skadeläget efter tågkrocken

– Ja både Trafikverket och vår egen utredare är igång och samarbetar i utredningen, berättar Sohana Josefsson.

Statens haverikommission kommer under torsdagsförmiddagen att lämna besked om de kommer att utreda krocken som skedde i låg fart men med stora infrastrukturskador som följd.

–Ja de inblandade personerna har undersökts på sjukhus och de har inga fysiska skador men är förstås chockade. Vi har satt in kamratstödjare för dem och övrig personal Skadorna på loken är stora liksom på slipers och kontaktledningar, säger Josefsson.

Varför loken kunde kollidera front mot front är okänt. I media har spekulationer nämnts att det kan röra sig om allt från trasiga växlar till körande mot rött ljus.

– Det är ingenting vi spekulerar i nu utan utredningen får visa vad som hänt. Det vi vet är att det ena tåget, ett vagnslasttåg, var på väg från Piteå och det andra ett timmertåg var på väg från Piteå till Boden. Det ena tåget körde i 40 kilometer i timmen och det andra stod i princip still, säger Sohana Josefsson.

Vid kraschen förskjöts timmertågets tunga last då tre vagnar spårade ur och timret spreds både över dragloket samt ut i terräng.

Banan Piteå-Älvsbyn hålls stängd under uppröjningsarbetet. Någon persontrafik berörs dock inte av detta.

Förarna av tågen har drog och alkoholtestats och här var provsvaren utan anmärkning.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om