Många klagomål på dålig täckning

Många i länet är inte nöjda med hur telefonin fungerar. Länsstyrelsen har fått ta emot massor med samtal, mejl och namninsamlingar från klagande.

Dålig täckning. Dålig täckning ställer till med problem för många. Länsstyrelsen samlar nu in synpunkter från norrbottningar som har dålig täckning.

Dålig täckning. Dålig täckning ställer till med problem för många. Länsstyrelsen samlar nu in synpunkter från norrbottningar som har dålig täckning.

Foto: Sabina Nilsson

Telefoni2016-08-22 17:00

Telefoner och datatrafik som inte fungerar är något som irriterar och även engagerar många. I början av juli gick landshövding Sven-Erik Österberg ut i Kuriren och uppmanade alla som hade problem med telefonin att kontakt länsstyrelsen.

– Det har kommit in ungefär 100 mejl, vi har fått in olika namninsamlingslistor med cirka 400 namn och folk ringer också hit och vill prata om att de har dålig täckning, berättar Johanna Lindberg, bredbandskoordinator vid länsstyrelsen.

Det länsstyrelsen är intresserad av är hur man upplever att GSM- och 4G-täckningen fungerar. Givetvis att man då också uppger vilken fastighet eller område det gäller.

Eftersom uppmaningen gick ut i semestertider har man ännu inte hunnit med att göra någon sammanställning av alla uppgifter som kommit in. Dessutom fortsätter det att komma in fler klagomål.

– Jag har en bild av vad jag kan göra, men jag har inte fått klartecken med finansieringen än, säger Johanna Lindberg.

Hon har varit i kontakt med PTS (Post- och telestyrelsen) och i september ska hon träffa representanter från Telia.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!