Den årliga bilbältesmätningen har gjorts genom 340 000 observationer runt om i landet. Och det är inga uppmuntrande siffror, enligt Nationalföreningen för Trafiksäkerhetens Främjande, NTF.
Trots att allt fler bilar är utrustade med så kallade bältespåminnare, ökar inte bältesanvändandet. I flera av länets kommuner ligger bältesanvändandet långt under riksgenomsnittet. I Pajala använder bara 72 procent bälte vid bilfärd. Endast Älvsbyn (100 procent), Kiruna och Piteå (97 procent) ligger på den nivå som krävs för att målet med högst 220 trafikdödade år 2020 ska kunna uppnås.
– Vi kan konstatera att den tidigare så gynnsamma utvecklingen beträffande bältesanvändningen har stagnerat. Om det beror på att vi nu nått full effekt av bältespåminnarna i fordonsflottan eller om det beror på andra faktorer är svårt att bedöma, säger Lars Martinell, NTF Norrbotten, i ett pressmeddelande.
Totalt 90 procent av de norrbottningar som färdas i bil uppskattas enligt undersökningen använda bilbälte. Och det är en siffra som är långt under riksgenomsnittet. I länets största kommun Luleå använder 92 procent bilbälte.
– Det är oroande att bältesanvändningen varierar så kraftig i landet. På vissa håll saknar mer än var tionde bälte och går man ner på kommunal nivå är användningen på sina håll ännu sämre. Om inte polisen kan öka sin övervakning i de kommuner där bältesanvändningen är som lägst skulle vi behöva jobba mycket mer riktat och lokalt med attityd- och beteendepåverkande insatser mot förare de närmsta åren, säger Lars Martinell.
Enligt NTF är bilbältet den absolut viktigaste säkerhetsdetaljen i bilen. Vid lägre hastigheter kan bältet göra skillnaden mellan liv och död och ett trepunktsbälte minskar risken att skadas svårt vid en kollision med ungefär 50 procent.