Rapporten för EU-parlamentet kan hälla isvatten i blodet på de största optimister. Där avskrivs nästan helt en kommersiellt lönsam Nordvästpassage via Kanada. Alternativet norr om Ryssland, Nordostpassagen, kan på sin höjd vara intressant sommartid, finner Arild Moe och Öystein Jensen från Fridtjof Nansens Institutt.
Deras uppdrag var att bedöma den frestande möjligheten att betydligt förkorta transportsträckan från Europa till Asien via Arktis.
Mot strömmen
De närmast avskriver vägen via Kanadas nordkust. Alternativet österut norr om Ryssland kan bara vara intressant för ett begränsat antal transittransporter under sommaren, hävdar de.
- Den ryska visionen om transittrafik hela året verkar ganska orealistisk det kommande årtiondet.
De går mot strömmen av positiva spådomar av andra forskare, politiker och affärsmän som tror på omfattande trafik. 2010 har av dem beskrivits som ett genombrottsår. Då 41.000 ton järnmalm i september fraktades från Kirkenes i Nordnorge till Kina med ett förstärkt danskt fartyg fick det stor uppmärksamhet.
En rysk gastransport gick ungefär samtidigt med 70.000-tonnaren Baltica från Murmansk till Ningbo i Kina.
Rysk optimism
Murmansks guvernör Dmitrij Dmitrijenko tror på tio gånger mer godstransport före 2020. Han förutspår att 60 procent av varorna kommer att lastas i Murmansk.
Men trots att Ryssland nu försöker göra rutten mer attraktiv finns många ovissa faktorer. De påpekar bland annat att ryssarna inte har investerat tillräckligt i isbrytare och infrastruktur.
Ryssland har i dag världens största flotta av atomisbrytare. Men bara en av de sex har byggts efter Sovjetunionens fall.
Moe och Jensen antyder att internationella redare är mer intresserade att finna alternativa vägar i norr. Om de kan gå i internationellt vatten mellan Europa och Asien slipper de eventuella problem med rysk och kanadensisk jurisdiktion.
Arktisk vattenväg ingen god affär
Sjötransporter via ryska och kanadensiska nordliga vatten är långtifrån så lönsamma som många vill tro, fastslår norska experter.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!