I samband med att Student Consulting utökar sin ägarandel i Pite Havsbad rapporter hotellet rekordsiffror. Midsommarhelgens omsättning ökade med 35 procent, jämfört med samma högtid förra året.
– Vi kom in som nya ägare och ville visa direkt att vi ska göra anläggningen bättre, säger Tobias Lindfors, huvudägare i hotellkoncernen Pite Havsbad Group.
De tidiga framgångarna tillskriver han alla nya satsningar som gjorts sedan hotellköpet i vintras.
– Sommaren har alltid varit den viktigaste tiden för Havsbadet, så vi kände att ”nu har vi sex månader på oss”. Och vi har gjort mycket på kort tid.
Läs mer: Så ser havsbadets avtal ut
En av satsningarna i fråga är den så kallade spa-fyren vid stranden, med ett innandöme byggt på de fyra årstiderna. Bastu, "upplevesedusch" och pooler med sommar-, vinter-, vår- och hösttema; samt en havsbar på taket där det till helgen hålls after beach-invigning.
– Och för vår favoritmålgrupp – barnen – har vi utökat tivolit med radiobilar, hoppborgar och vikingaskepp. Men vi har försökt tänka på alla målgrupper, äldre och ungdomar ska kunna gå ut tillsammans på samma ställe. Nu har vi nya skybaren för de äldre och nattklubb för de yngre.
Har ni kunnat göra de här investeringarna tack vare kontraktet med Migrationsverket?
– Det är ju såhär att oavsett om du har flyktingar eller turister så skapar ett fullt belagt Pite Havsbad bättre lönsamhet. Och då kan vi investera mer. Men vi har sagt tidigt att vi ska investera 100 miljoner under fyra år, och vi har hunnit lägga en stor del av de pengarna redan under de första sex månaderna, säger Tobias Lindfors.