Tvära kast mellan djupt allvar och glädje

Värlspremiären av The Listeners på Norrlandsoperan, signerad Cullberg och koreografen och dansaren Alma Söderberg, bjöd på unik och mycket personlig scenkonst, dans som låter.

Dansverket "The Listeners" med nio dansare från Cullbergbaletten hade världspremiär på Norrlandsoperan i Umeå.

Dansverket "The Listeners" med nio dansare från Cullbergbaletten hade världspremiär på Norrlandsoperan i Umeå.

Foto: Urban Jörén

Recension2020-01-24 21:39
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Dans

Norrlandsoperan

The Listeners

Koreografi: Alma Söderberg

Musik: Dehendrik Lechat Willekens

Kostym: Behnaz Aram

Ljusdesign: Pol Matthé

Medverkande: Nio dansare

Alma Söderberg är en av tre nyskapande koreografer som rekryterades till Cullberg 2019. Under två år ska de skapa verk exklusivt för danskompaniet. The Listeners är Malmöfödda Alma Söderbergs första i detta arbete. 

Hon kommer direkt från frilansscenen i Europa. 2016 fick hon Thalia-priset och Konstnärsnämndens Birgit Cullberg-stipendium. Med The Listeners presenterar hon sitt första verk för stora scener och fler dansare. 

 Alma Söderberg har utvecklat samspelet mellan röst, rörelse och rytm vilket ingen annan inom den samtida danskoreografin gör. Därmed öppnar hon dörrarna till vad en dansföreställning kan och får vara. 

I The Listeners står samvaro och livet i centrum. På scenen formar dansarna, med repetitiva rörelser och, stundtals, till ljudet av ett hjärta som slår, ett organiskt maskineri. Ibland gnisslar det i maskineriet och hakar upp sig precis som för oss alla. En formation av dansare som med rörelse, röst och rytm rör sig meditativt över golvet för tankarna spiritualitet och tröst som vi såväl behöver i vårt turbulenta samhälle. 

Plötsligt börjar en ensam dansare uttrycka sig i rörelser och märkliga ljud för att få uppmärksamhet. Medan dansarna sitter tysta på scenen storskrattar publiken åt hans komiska utspel.

Jag tänker: Hur kan vi skratta åt ensamhet och utsatthet? Var är vi på väg?

Poetena Alejandra Pizarnik, som skriver om teman som ensamhet, barndom, smärta och död och Etel Adnan om koloniserade, kvinnans position, naturens skönhet och mänskligt våld, har inspirerat till sångtexterna och bilderna som formas på scenen.

I Alma Söderbergs särpräglade polyrytmiska koreografi förvandlas dansarnas kroppar till spännande instrument där rytmen organiserar och sätter ihop orsak och verkan. I dansarnas gester och rörelsemönster anas hennes rötter i Flamencon. 

Färgerna på dansarnas effektfulla kläder, skapade av modedesignern Behnaz Aram, för tankarna till Hilma af Klints målningar. Genom sitt måleri ville hon förstå och förmedla den mänskliga existensens olika dimensioner. Detta gör även Alma Söderberg mycket skickligt med tvära kast mellan djupt allvar, sorg, humor, glädje och tröst i The Listeners.