Målningen föreställer rådjur med stirrande blanka "offerögon" och deras banemän. Kring "det där mörkret" i oljemålningens motiv kretsar Monika Fagerholms suggestiva roman "Vem dödade bambi?".

Författaren skapar ett poetiskt kalejdoskop som sakta avstannar och till sist framträder en fruktansvärd bild av en vidrig gruppvåldtäkt. Den coola tjejen Sascha Ancker från Grawellska flickhemmet misshandlas, våldtas och hålls inspärrad i källaren till lyxhuset i den fashionabla förorten Villastan av de tonåriga "gossarna" från gårdarna kring sjön.

”Vem dödade bambi?” behandlar tomheten efter drömmars missväxt och tystnaden efter ett fruktansvärt brott som har begåtts på en liten burgen ort. Plötsligt blir någon en främling. Våldtäkten äger rum i rikemanssonen Nathans pojkrum. När hans mamma Annelise utfrågas av medierna om sonens brutalitet irrar hennes blick. Hon är en kvinna "på höjden av sin karriär" och hon är livrädd för sin make Abbe – patriarken i Villastan som har tavlan med jaktmotivet ovanför sängen.

Boken följer huvudsakligen Gusten Grippe – "mäklaren från helvetet" – som många år efter "Katastrofen" stannar till på utsiktsplatsen vid Kallsjön under en tidig joggingtur. Han ser ut över den plats som han har svurit att aldrig återvända till efter tiden på "dårhuset". Där bodde han förr i det enda höghuset som då fanns tillsammans med sin mamma Angela.

Angela drömde en gång i tiden om att bli en berömd operasångerska. Nu sjunger hon "Dissections of the dark" naken i ett badkar på ett av de små operahusen i Wien, dit Gusten tar med sig sin väninnan/älskarinna Saga-Lill.

Saga-Lill är den gåtfulla vännen till Gustens stora kärlek Emmy – hon som lämnade honom för en Mats. Emmy har nu flyttat in i glastornet på "Playan", där det i Gustens barndom enbart växte skog. Hon lyckobloggar och lägger ut recept på ålcarpaccio. Det är hon som drar honom tillbaka till vattnet och Villastan. Gusten är som besatt av Emmy.

Gusten och Emmy levde ihop under några år när de var unga. Som "just kids" bodde de på vinden till ett gammalt finskt frontmannahus och drömde drömmar som aldrig slog in. Gusten ville komma in vid teatern och Emmy ville bli sångerska. Men Emmy som jobbar i djuraffären – hon som håller i ett bultande kaninhjärta, "Emmy i november", flickan från bondvischan som har så vackra kapiteltitlar döpta efter sig i denna roman – vet inget om Gustens mörka förflutna.

Det tar ett tag att finna rytmen i läsningen; den fagerholmska prosan har här tagits till sällan skådade jaktmarker och vidrör poesins framflyttade och ständigt flytande gräns. Läsaren måste tampas med tidshopp, omtagningar, plötsliga radbrytningar, förstärkningar, Saga-Lill-variationer i kursiv, en och annan hashtag (som påminnelse om metoo) och perspektivförflyttningar som tillsammans bildar en enda långsam frambesvärjelse av detta urmotiv – jaktscenen, gruppvåldtäkten i pojkrummet där elitsimmerskan Sascha hålls inspärrad och misshandlats i timmar.

"Vem dödade bambi?" är en helt igenom unik roman. Monika Fagerholm är en nordisk gudinna av nyskapande romankonst. Hon nedstiger med stor säkerhet i sitt finlandssvenska prosapoetiska landskap, där hennes rådjursfigurer vandrar runt med stora tomma ögon inför världen.