Forskarna kommer från Handelhögskolan i Bodö samt universiteten i Umeå och Vasa, uppger Narvikstidningen Fremover. Studien ska vara klar under 2014 och har en ekonomisk ram på sex miljoner svenska kronor med EU som delfinansiär.
Projektet heter Simlab East-West. Där ingår en järnväg mellan Mo i Rana till Umeå via Storuman. Norra Kvarkens vatten ska besegras med tunnel eller bro.
- Avsikten är att få ett beslutsunderlag för hur man bäst ska effektivisera östvästliga kommunikationer och godsflöden i Botnia-Atlantregionen, säger seniorforskare Thor-Erik Sandberg Hanssen, Handelshögskolan i Bodö.
Korridor mot Ryssland
Forskarna vill knyta ihop de norska områdena Helgeland och Nordland med Kvarken och Finland. Man har också Ryssland i fokus där en transportkorridor ska kunna underlätta handeln mellan öst och väst.
En järnväg drar stora pengar, men den bör ses som en långsiktig investering, menar Gisle Solvoll, Handelshögskolan i Bodö, och ledare av projektets norska del.
- En järnvägslinje ska existera i många tiotals år och kommer att avlasta existerande transportkorridorer, något som verkligen behövs.