Den rödgröna sidan lovade för mycket, menar Edward Riedl, ledamot av trafikutskottet.
– Ingen skulle vara gladare än jag om bygget skulle påbörjas, men det är inte realistiskt.
Alliansen utsåg en tid innan valet två förhandlingspersoner, HG Wessberg och Catharina Håkansson Boman, till att förhandla med näringslivet, kommuner och landsting om finansieringen av järnvägen.
– Det arbetet gäller hela banan, inte nio kilometer som Socialdemokraterna kan komma att bygga i en framtid. Vår linje är bättre. Kommuner och landsting kan ta en del. Företagen kan förbinda sig att använda järnvägen och betala en förhöjd banavgift. Nu kan det bli så att de som lovade påbörja järnvägen under mandatperioden blir de som försenar den, säger Edward Riedl.
Han finner inget om att finansieringen är löst i det vänsterpartiledaren Jonas Sjöstedt samt Socialdemokraterna och Miljöpartiet nu sagt. Riedl säger sig ha förstått att infrastrukturministern inte tror på ett bygge de närmaste åren.
Alliasen hade åtta på sig, det blev inget bygge.
– Nej, vi har inte lovat något vi inte kan leverera, vi måste ha pengarna.