Det gäller delsträckan Umeå-Dåva, ungefär en mil.
Utgångsläget är Umeås nya godsterminal, där den tidigare byggda Botniabanan gjorde halt. Från godsterminalen tar sig Norrbotniabanan norrut till Dåva, den plats där det bland annat finns en anläggning för Umeås fjärrvärme, elproduktion och hantering av avfall.
Sedan tidigare är järnvägsutredningar för alla etapper av Norrbotniabanan färdigställda.
Innan ett bygge måste järnvägsplaner upprättas. Där klargörs exakt hur järnvägen ska dras och broar samt tunnlar projekteras. Miljö- och konsekvensbeskrivning, ett omfattande arbete, upprättas. Samråd ska hållas med berörda.
Det är alltså arbetet med en järnvägsplan av det slaget som konsulterna nu får räkna på.
Upphandling av de övriga järnvägsplanerna för Umeå-Skellefteå beräknas gå ut senare i år. Trafikverket tar nu dessutom fram en egen projektorganisation för Umeå-Skellefteå
Järnvägens hela sträckning, Umeå-Luleå, är 26 mil.
Norrbotniabanan finns inte med i landets infrastrukturplan för 2014-2025. Nuvarande regering har lovat bygga, med byggstart under mandatperioden, alltså senast 2018. Umeå-Dåva pekades av statsministern Stefan Löfven ut som det första uppdraget.